Bratislava 4. septembra (TASR) - Návrh štátneho rozpočtu na rok 2002 vo vládou schválenej forme predpokladá použiť na výstavbu diaľnic 10,579 miliardy Sk. Ako pre TASR uviedol riaditeľ Sekcie rozpočtu a vnútornej ekonomiky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR František Perutka, vládne rozhodnutie je v súlade s Novým projektom výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktorý na tento účel počítal v budúcom roku so sumou 10,87 miliardy Sk.
Na opravy a úpravu ciest ako aj ich výstavbu by malo byť použitých v budúcom roku 3,184 miliardy Sk, teda o 206 miliónov Sk menej ako v roku 2001, keď je táto činnosť financovaná cez Štátny fond cestného hospodárstva. Podľa riaditeľa odboru cestného hospodárstva MDPT Gejzu Vegha však rozpočtovaný objem neumožní v roku 2002 zvýšiť štandard údržby ciest, keďže v porovnaní s prostriedkami na tento rok nezohľadňuje ani mieru inflácie.
Návrh štátneho rozpočtu na rok 2002 nepočíta podľa F. Perutku s dotáciou na nákup autobusov pre podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Tá v tomto ako aj v minulom roku predstavovala 200 miliónov Sk. Podľa neho tu zohral úlohu aj fakt, že v rámci privatizácie SAD by mal budúci vlastník ich 49-% podielu navýšiť základné imanie práve formou obnovy autobusového parku pre prímestskú a mestskú dopravu. Podľa riaditeľa SAD Bratislava Emila Bindu by však nebolo správne sa v tomto smere spoliehať len na privatizáciu SAD.
Na vykrytie stratovej prímestskej a mestskej dopravy (MHD) odsúhlasil kabinet v rámci rozpočtu bežný transfer 1,023 miliardy Sk, keď MDPT požadovalo 1,3 miliardy Sk. Štátna dotácia pokrýva podľa predsedu Nezávislého odborového zväzu verejnej cestnej dopravy Mariána Gráca straty MHD a prímestskej dopravy len približne na 60 %.
"Na vykrytie strát z výkonov vo verejnom záujme odobrila vláda pre Železnice SR (ŽSR) 1,842 miliardy Sk, kým ministerstvo dopravy požadovalo 4,5 miliardy Sk," povedal F. Perutka. S cieľom znížiť zadlženosť štátu voči ŽSR za výkony z minulosti by mali železnice v roku 2002 dostať 4,4 miliardy Sk z výnosov z privatizácie. Na investičnú aktivitu ŽSR budú po schválení rozpočtu parlamentom uvoľnené kapitálové výdavky 350 miliónov Sk. Kombinovaná doprava bude hospodáriť s prostriedkami 60 miliónov Sk. Podľa hovorcu železníc Miloša Čikovského sú tieto sumy nepostačujúce vzhľadom na plnenie najzákladnejších potrieb ŽSR ako aj vzhľadom na odporúčania Európskej investičnej banky. Správna rada ŽSR bude preto požadovať ich navýšenie.