Protest NOZ VCD proti transformácii a privatizácii podnikov SAD

Bratislava 4. septembra (TASR) - Nezávislý odborový zväz verejnej cestnej dopravy (NOZ VCD) očakáva na protestnom zhromaždení, ktoré sa uskutoční v ...

Bratislava 4. septembra (TASR) - Nezávislý odborový zväz verejnej cestnej dopravy (NOZ VCD) očakáva na protestnom zhromaždení, ktoré sa uskutoční v stredu (5. septembra) o 11.00 h v Bratislave na Námestí Slobody, účasť približne 300 odborárov autobusovej dopravy. Cieľom stretnutia je vyjadriť nesúhlas s transformáciou a privatizáciou podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) a zároveň vyzvať vládu SR na pozastavenie celého procesu.

"NOZ VCD združuje približne 10 500 členov zo 14 000 zamestnancov SAD," uviedol pre TASR predseda NOZ VCD Marián Grác. Podľa neho nepôjde v prípade zhromaždenia o masovú akciu. Keďže ide o pracovný deň, pozvaní boli iba zástupcovia jednotlivých podnikov SAD. Individuálna účasť členov odborov však nie je vylúčená.

Dôvodom na pozastavenie celého procesu transformácie a privatizácie SAD je podľa M. Gráca jeho nepripravenosť po legislatívnej, tarifnej a ekonomickej stránke. Nevyhnutným predpokladom jeho spustenia je schválenie novely zákona č. 168 o cestnej doprave, ktorá zadefinuje verejný záujem v autobusovej doprave. Súčasne treba zodpovedať otázku vykrývania strát z verejných výkonov a preukázateľnosť týchto straty.

Kľúčové bude podľa predsedu odborového združenia dokončenie reformy verejnej správy, nakoľko výkon akcionárskych práv v budúcich a. s. SAD prejde v objeme 34 % na jednotlivé VÚC. "Pokiaľ majú byť VÚC zodpovedné za obslužnosť územia (udeľovanie licencií na linky), mali by aj rozhodovať o nakladaní s akciami SAD." To by si podľa M. Gráca vyžadovalo prevedenie nie len 34-% ale 100-% balíka akcií z Fondu národného majetku SR na VÚC.

NOZ VCD žiada dereguláciu cestovného v diaľkovej doprave (nad 100 km). Straty z výkonov vo verejnom záujme, ktoré vznikajú dopravcom v oblasti prímestskej a mestskej dopravy, sú vykrývané zo strany štátu len na 58 %. Podniky SAD ich musia hradiť z mimodopravnej činnosti. Nerentabilnosť dotovaných foriem prepravy vytvára podľa M. Gráca predpoklad, že rozhodnutím nového majoritného vlastníka budú v budúcnosti zrušené (vládou schválená koncepcia predpokladá v prvom kole odpredaj 49 % akcií SAD a po pol roku možnosť zvýšenia podielu investora o 7 až 17 %). "Ohrozilo by to obslužnosť územia SR a malo negatívne dopady na ekonomiku ako takú," povedal M. Grác. Svedčí o tom aj príklad zo susednej Českej republiky, kde po odštátnení autobusovej dopravy došlo k poklesu spojov o 30 až 40 %.

Podľa aktualizovanej vládou SR schválenej koncepcie transformácie a privatizácie podnikov SAD sa predaj 49-% balíka akcií týchto dopravcov uskutoční metódou priameho predaja vopred vybranému záujemcovi. Prvá časť kúpnej ceny sa určí percentuálne podľa stavu vozidlového parku vo výške 1, 3, 5, resp. 10 % z nominálnej hodnoty akcií. Splatená bude v hotovosti FNM, čo v prípade všetkých 17 podnikov SAD, ktorých bilančná hodnota je asi 4 miliardy Sk, predstavuje pre fond príjmy okolo 80 až 90 miliónov Sk. Zvyšnú časť ceny zaplatí nadobúdateľ fondu v dohodnutých splátkach a FNM takto prijaté finančné prostriedky použije na zvýšenie základného imania spoločnosti formou obnovy autobusového parku pre prímestskú a mestskú dopravu.

Noví vlastníci SAD nebudú môcť nadobudnúť 49-% podiel akcií vo viac ako troch SAD a súčasne vo viac ako jednej SAD, operujúcej v rámci jedného vyššieho územného celku. Zo zvyšných 51 % akcií vo vlastníctve FNM sa predpokladá deponovanie 34 % na vyššie územné celky. Víťazi výberového konania budú po polročnej lehote po nadobudnutí 49-% podielu oprávnení na nákup ďalších 7 až 17 % cenných papierov SAD.

Na ministerstve privatizácie sa v súčasnosti nachádza vyše 200 podnetov potenciálnych investorov podnikov SAD. Záujem o všetkých 17 slovenských dopravcov už potvrdila spoločnosť Connex Transport AB so sídlom v Štokholme, jedna z najväčších európskych firiem, pôsobiacich v oblasti osobnej prepravy. Záujem prejavila aj zamestnanecká a. s. pracovníkov SAD Košice.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 732
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 742
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 201
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 040
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 838
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 673
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 525
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 462
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 360
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 241

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

DOMOV

Plavčan by mohol ešte pred odchodom otočiť zopár miliónov eur

Pred uzatvorením je tender na centrálny internet.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala.

Neprehliadnite tiež

Luxusné hotely spotrebovali 570 kilogramov kontaminovanej vaječnej zmesi

Povolený limit pesticídu bol v zmesi prekročený až päťnásobne.

Merkelová odmieta administratívny tlak na predaj elektromobilov

Merkelová žiada od predstaviteľov automobiliek, aby sa usilovali obnoviť dôveru zákazníkov.

Air Berlin odložil na neurčito zverejnenie výsledkov za prvý polrok

Podľa zákona musí zverejniť svoje finančné údaje do začiatku októbra.

Matečná spustila demoverziu potravinového katalógu

Katalóg prinesie lokálnosť, čerstvosť, zníženie ekologickej stopy a možnosť pre slovenských poľnohospodárov presadiť sa na trhu.