Protest NOZ VCD proti transformácii a privatizácii podnikov SAD

Bratislava 4. septembra (TASR) - Nezávislý odborový zväz verejnej cestnej dopravy (NOZ VCD) očakáva na protestnom zhromaždení, ktoré sa uskutoční v ...

Bratislava 4. septembra (TASR) - Nezávislý odborový zväz verejnej cestnej dopravy (NOZ VCD) očakáva na protestnom zhromaždení, ktoré sa uskutoční v stredu (5. septembra) o 11.00 h v Bratislave na Námestí Slobody, účasť približne 300 odborárov autobusovej dopravy. Cieľom stretnutia je vyjadriť nesúhlas s transformáciou a privatizáciou podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) a zároveň vyzvať vládu SR na pozastavenie celého procesu.

"NOZ VCD združuje približne 10 500 členov zo 14 000 zamestnancov SAD," uviedol pre TASR predseda NOZ VCD Marián Grác. Podľa neho nepôjde v prípade zhromaždenia o masovú akciu. Keďže ide o pracovný deň, pozvaní boli iba zástupcovia jednotlivých podnikov SAD. Individuálna účasť členov odborov však nie je vylúčená.

Dôvodom na pozastavenie celého procesu transformácie a privatizácie SAD je podľa M. Gráca jeho nepripravenosť po legislatívnej, tarifnej a ekonomickej stránke. Nevyhnutným predpokladom jeho spustenia je schválenie novely zákona č. 168 o cestnej doprave, ktorá zadefinuje verejný záujem v autobusovej doprave. Súčasne treba zodpovedať otázku vykrývania strát z verejných výkonov a preukázateľnosť týchto straty.

Kľúčové bude podľa predsedu odborového združenia dokončenie reformy verejnej správy, nakoľko výkon akcionárskych práv v budúcich a. s. SAD prejde v objeme 34 % na jednotlivé VÚC. "Pokiaľ majú byť VÚC zodpovedné za obslužnosť územia (udeľovanie licencií na linky), mali by aj rozhodovať o nakladaní s akciami SAD." To by si podľa M. Gráca vyžadovalo prevedenie nie len 34-% ale 100-% balíka akcií z Fondu národného majetku SR na VÚC.

NOZ VCD žiada dereguláciu cestovného v diaľkovej doprave (nad 100 km). Straty z výkonov vo verejnom záujme, ktoré vznikajú dopravcom v oblasti prímestskej a mestskej dopravy, sú vykrývané zo strany štátu len na 58 %. Podniky SAD ich musia hradiť z mimodopravnej činnosti. Nerentabilnosť dotovaných foriem prepravy vytvára podľa M. Gráca predpoklad, že rozhodnutím nového majoritného vlastníka budú v budúcnosti zrušené (vládou schválená koncepcia predpokladá v prvom kole odpredaj 49 % akcií SAD a po pol roku možnosť zvýšenia podielu investora o 7 až 17 %). "Ohrozilo by to obslužnosť územia SR a malo negatívne dopady na ekonomiku ako takú," povedal M. Grác. Svedčí o tom aj príklad zo susednej Českej republiky, kde po odštátnení autobusovej dopravy došlo k poklesu spojov o 30 až 40 %.

Podľa aktualizovanej vládou SR schválenej koncepcie transformácie a privatizácie podnikov SAD sa predaj 49-% balíka akcií týchto dopravcov uskutoční metódou priameho predaja vopred vybranému záujemcovi. Prvá časť kúpnej ceny sa určí percentuálne podľa stavu vozidlového parku vo výške 1, 3, 5, resp. 10 % z nominálnej hodnoty akcií. Splatená bude v hotovosti FNM, čo v prípade všetkých 17 podnikov SAD, ktorých bilančná hodnota je asi 4 miliardy Sk, predstavuje pre fond príjmy okolo 80 až 90 miliónov Sk. Zvyšnú časť ceny zaplatí nadobúdateľ fondu v dohodnutých splátkach a FNM takto prijaté finančné prostriedky použije na zvýšenie základného imania spoločnosti formou obnovy autobusového parku pre prímestskú a mestskú dopravu.

Noví vlastníci SAD nebudú môcť nadobudnúť 49-% podiel akcií vo viac ako troch SAD a súčasne vo viac ako jednej SAD, operujúcej v rámci jedného vyššieho územného celku. Zo zvyšných 51 % akcií vo vlastníctve FNM sa predpokladá deponovanie 34 % na vyššie územné celky. Víťazi výberového konania budú po polročnej lehote po nadobudnutí 49-% podielu oprávnení na nákup ďalších 7 až 17 % cenných papierov SAD.

Na ministerstve privatizácie sa v súčasnosti nachádza vyše 200 podnetov potenciálnych investorov podnikov SAD. Záujem o všetkých 17 slovenských dopravcov už potvrdila spoločnosť Connex Transport AB so sídlom v Štokholme, jedna z najväčších európskych firiem, pôsobiacich v oblasti osobnej prepravy. Záujem prejavila aj zamestnanecká a. s. pracovníkov SAD Košice.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 608
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 087
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 355
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 461
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop