Už štvrtý rok komplikuje ekonomiku CK predaj zájazdov last minute

Bratislava 23. júla (TASR) - Aj keď cestovné kancelárie (CK) a cestovné agentúry (CA) zatiaľ predávajú zahraničné dovolenkové pobyty približne v rovnakom ...

Bratislava 23. júla (TASR) - Aj keď cestovné kancelárie (CK) a cestovné agentúry (CA) zatiaľ predávajú zahraničné dovolenkové pobyty približne v rovnakom rozsahu ako vlani, takmer všetky sa sťažujú na vysokú frekvenciu predaja na poslednú chvíľu, last minute, ktorý sa už považuje za sprofanovaný.

Last minute, ktorý pred štyrmi rokmi na Slovensko importovali veľkí touroperátori, totiž mnohým subjektom cestovného ruchu, najmä v malých mestách, komplikuje podnikateľské zámery, zabezpečiť dostatok klientov aj pre hlavnou sezónou a dosiahnuť očakávané tržby a zisk.

"Asi 30 % zájazdov sa predáva formou last minute," potvrdila TASR majiteľka CA Slovakia-Tour v Skalici Milena Běhalová, ktorá pre bratislavské CK za províziu predáva zahraničné zájazdy do Chorvátska, Grécka, Turecka, Egypta a Tuniska. Podľa jej slov CK v katalógoch síce vyznačili pri destinácii cenu zájazdu so zľavou vo výške 10 až 15 %, reálne sa však až do apríla predávajú destinácie už zľavnené. Kým last minute sa pôvodne uplatňoval ako dopredaj 2 až 3 voľných miest v lietadle v posledných dňoch alebo hodinách pred odletom, aby mohla CK lietadlo v dohodnutej výške zaplatiť, v ostatných rokoch to na Slovensku neplatí. Mnohí dovolenkári špekulujú a vyčkávajú na zájazd last minute, ktorý je oproti štandardnému predaju lacnejší o 2 000 až 3 000 Sk už od rozbehnutia predaja zájazdov. Podstupujú pritom riziko, že ich ziskovosť klesne. "Predaj zájazdov last minute po máji sa odrazí aj do výkonov CA, a to znížením pôvodnej 10-% marže o polovicu," vysvetlila situáciu Běhalová. Z hľadiska záujmu o zahraničné dovolenky označila však rok 2003 za silný, aj keď vojna v Iraku zo začiatku predaje oslabila, ale ich kompenzoval väčší dopyt po zájazdoch v Chorvátsku a Taliansku. Dodala, že vzhľadom na výhodný kurz veľkú časť klientov CA pochádza z ČR.

Majiteľ CK Lipa v Nových Zámkoch Grgo Caglevič považuje tohtoročnú situáciu pri predaji pobytov orientovaných iba na Chorvátsko za oveľa ťažšiu ako vlani. Aj on potvrdil, že si ľudia zvykli na last minute, čo podľa jeho slov snáď skomplikuje poistenie CK v prípade úpadku v budúcej turistickej sezóne. Jedným z dôvodov menšieho záujmu o cestovanie, konštatoval, je aj nižšia kúpyschopnosť obyvateľstva a väčší predaj lacných zájazdov.

Menej klientov eviduje aj konateľka CK Rekreal v Žiari nad Hronom Viera Miháliková. Príčinu vidí v redukcii zamestnancov tamojšieho Závodu SNP, ktorí tvoria hlavnú klientelu CK. Aj po prevzatí firmy novým majiteľom, spresnila, na rodinnú dovolenku v zahraničí na každú osobu zamestnávateľ prispieva na základe kolektívnej zmluvy 1 500 Sk, na detskú rekreáciu do Budvy v Čiernej Hore 5 000 Sk a v tuzemsku 2 000 Sk.

V súčasnosti Slovenská asociácia cestovných kancelárií zastrešuje 158 členov CK a CA. V tuzemskom cestovnom ruchu na základe živnostenského listu podľa Ministerstva vnútra SR podniká 1 367 CK a 1 246 CA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 264
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 873
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 905
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 538
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 913
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 908
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 758
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 559
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 559
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 523

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.