SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Ministri rozhodli o financiách na dostavbu košického terminálu

BRATISLAVA 16. júla (SITA) - Oprávnenosť zvýšenia ceny stavby terminálu pre cestujúcich košického letiska z dôvodu zmien v projektovej dokumentácii podľa dodatočného expertízneho posudku na 507 mil. Sk oproti pôvodne predpokladaným nákladom z roku 1999 na

úrovni 160 mil. Sk schválila v stredu vláda. Zo štátneho rozpočtu sa ku koncu mája na stavbu čerpali prostriedky vo výške približne 156,2 mil. Sk.

Rezort dopravy navrhol, aby sa na dostavbu terminálu na letisku Košice vyčlenilo v roku 2003 z prostriedkov štátneho rozpočtu 60 mil. Sk. Výberové konanie na dokončenie stavby sa uskutoční rokovacím konaním bez zverejnenia. Minister dopravy pritom bude musieť nájsť dodatočné zdroje do zmluvne uzatvorenej pevnej ceny a navrhnúť dofinancovanie stavby z vlastných zdrojov stavebníka alebo z mimorozpočtových zdrojov, či z rozpočtu rezortu dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Novostavba terminálu je nevýrobná stavba. Je súčasťou komplexu vybavovacieho priestoru, ktorý tvorí vybavovacia plocha, terminál a prednádražie. Terminál má plánovanú ročnú kapacitu 700 tis. cestujúcich. Z 26 stavebných objektov celej stavby je už ukončených desať objektov, ide najmä o prekládky inžinierskych sietí a nové prípojky k terminálu. Hlavný stavebný objekt je zastrešený na úrovni hrubej stavby.

Investičná akcia Terminál pre cestujúcich - Letisko Košice sa začala realizovať v roku 1999 posúdením stavebného zámeru. Cena verejnej práce vtedy nepresahovala stanovený limit 200 mil. Sk, a tak na začatie nebol potrebný súhlas vlády. Predpokladané náklady stavby boli 160 mil. Sk, z toho 6 mil. Sk na prieskumné a projektové práce. Realizačný projekt spracovaný Stavoprojektom, a.s. Prešov stanovil celkový rozpočtový náklad stavby v cenovej úrovni prvého polroka 2001 na sumu 388 mil. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavba sa začala 1. mája 2001. Jej rozsah sa však upresňoval z hľadiska bezpečnosti a dodatočného zakomponovania požiadaviek schengenskej dohody na vybavovací proces cestujúcich. Projekt sa rozšíril z 13 na 26 stavebných objektov a 14 prevádzkových súborov vrátane technologických prevádzkových súborov. Výška realizačného projektu však značne prevýšila pôvodný predpokladaný náklad a rezort dopravy na prelome rokov 2002/2003 uložil vypracovať nezávislý expertízny posudok na posúdenie opodstatnenosti zvyšovania ceny prác. Ten podľa rezortu potvrdil oprávnenosť predpokladaných nákladov na stavbu. Hodnotu všetkých výdavkov spojených so stavbou určil na 398 mil. Sk v cenovej úrovni z roku 2001, čo po zohľadnení indexácie predstavuje sumu 507 mil. Sk v čase odhadovaného dokončenia stavby v júli 2004.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  3. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Lenivý brunch s Muchom
  9. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  10. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 149
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 6 977
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 765
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 306
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 269
  6. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 3 991
  7. Od Česka až po Jadran 3 808
  8. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 109
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 089
  10. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu 2 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda parlamentu Boris Kollár a poslanecký klub Sme rodina.

Peter Pčolinský žiadal splnenie požiadaviek do konca júlovej schôdze.


a 1 ďalší 10 h
Eliška Mintálová v disciplíne K1 na OH v Tokiu 2020.

Sledujte 4. deň olympijských hier v Tokiu minútu po minúte.


Sportnet 6 h

Neprehliadnite tiež

Nový nástroj využíva šesť šálok mletej kávy.

Dôvodom sú mrazy, ktoré ohrozujú úrodu.


TASR 10 h
Ján Kotuľa (vľavo) na snímke z roku 2010 spolu s Jánom Figeľom.

S menom Jána Kotuľu sa spájajú aj viaceré dopravné stavby. Zomrel vo veku 70 rokov.


TASR 13 h
Ilustračné foto

Analýza INDEXU ukázala, že výber je obmedzený, ceny rastú.


13 h
Ilustračná fotografia.

Komisia označuje AI ako rizikovú.


TASR 14 h