Bratislava 6. júla (TASR) - Tri silné zahraničné automobilky, medzi ktorými je aj najväčšia juhokórejská automobilka Hyundai, sa aktuálne zaujímajú o podmienky investovania na Slovensku.
"Nedá sa hovoriť o nejakých rokovaniach, ale o tom, že investor skúma priestor na Slovensku ako priestor, ktorý je vhodný na investície," uviedol v rozhovore pre TASR minister hospodárstva SR Robert Nemcsics. Reagoval tak na otázku o stave rokovaní s automobilkou Hyundai. Potenciálny investor skúma podnikateľské stimuly štátu, logistickú dostupnosť na území krajiny a zaujíma sa aj o naplnenie očakávaní z hľadiska jeho potrieb v zamestnanosti. Automobilka sa podľa slov ministra rozhoduje o svojej prípadnej investícii a štát do týchto procesov zatiaľ nevstupuje. "Ak sa investor rozhodne, že táto krajina je pre neho vhodná, tak potom nastane fáza rokovaní o konkrétnych podmienkach," vysvetlil R. Nemcsics.
Podľa informácií viacerých médií by sa mal Hyundai rozhodnúť o prípadnej výstavbe nového závodu v regióne strednej Európy v priebehu budúceho roka. Poslednou väčšou investíciou automobilky je výstavba nového závodu v USA, ktorú koncern oznámil v apríli minulého roka. V meste Montgomery v americkom štáte Alabama plánuje Hyundai začať výrobu v 1. polovici roka 2005 s celkovou ročnou produkciou až 300 000 vozidiel. V USA chce automobilka vyrábať modely strednej triedy a terénne výletné vozidlá.
Štátne orgány pre prípravu investícií v SR už vyčlenili na prípadnú výstavbu ďalšieho automobilového závodu 4 vhodné lokality. Snahou rezortu hospodárstva pri získavaní ďalších výrobcov automobilov je, aby sa nový závod postavil na východe krajiny. Pri rozhodovaní investorov pre túto časť územia SR môže podľa ministra zavážiť aj ten fakt, že vláda sa v programe výstavby diaľnic zaviazala prepojiť východ so západom krajiny najneskôr do roku 2010. "Určite je našou snahou umiestniť automobilku smerom na východ už aj kvôli tomu, že okolo investície PSA v Trnave nemožno postaviť inú automobilku v okruhu sto kilometrov," upozornil R. Nemcsics. Automobilky potrebujú pre svoje závody aspoň zhruba 300-hektárové pozemky s maximálnym prevýšením plus mínus 5 metrov. "My navrhujeme investorovi lokality na východe, ale, samozrejme, nemôžeme ho prinútiť," podotkol R. Nemcsics. V prípade, že by sa niektorá z automobiliek rozhodla investovať na Slovensku inde ako na východe krajiny, je pripravená vhodná lokalita na Považí na severozápade SR. Na výškovo členitejšom strednom Slovensku je totiž nájdenie primeranej lokality ťažké.
Medzi konkurentov Slovenska pri lákaní investorov podľa R. Nemcsicsa patria najmä susedná ČR, Poľsko a Maďarsko. Výhodou Slovenska pri získavaní nových automobiliek je však napríklad flexibilná sieť subdodávateľov, ktorých spoľahlivosť potvrdzuje už dlhšie etablovaný Volkswagen Bratislava. "Naša história strojárskej výroby je predsa len na koncentrovanejšom území ako napríklad v Českej republike a nie je potom potrebné vložiť až také prostriedky do stability pracovnej sily. Aj z hľadiska lokalít, ktoré majú vybudovanú miestnu infraštruktúru, kde by sa dalo rátať s prípadnými subdodávkami, sme na tom trocha lepšie," upozornil minister pri porovnávaní konkurenčných výhod napríklad s ČR. V neposlednom rade je podľa neho na strane SR aj psychologická výhoda, keď investícia PSA len nedávno zakotvila v Trnave.