Podľa informácií TASR medzi najhorúcejších kandidátov na obsadenie tejto funkcie patrí jeden z členov predstavenstva partnerskej Železničnej spoločnosti (ZSSK). V kuloároch sa objavila aj informácia, že o post šéfa ŽSR má údajne záujem aj jeden kontroverzný minister bývalej Dzurindovej vlády zodpovedný práve za oblasť dopravy.
O počte doteraz zaregistrovaných prihlášok informoval TASR odbor ľudských zdrojov Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR s tým, že tento počet ešte nemusí byť konečný. Aj v dnešnej pošte rezortu sa totiž môžu objaviť ďalšie prihlášky.
O budúcom šéfovi tohto štátneho podniku rozhodne komisia rezortu dopravy, ktorej zloženie však ešte nie definitívne určené. Správna rada ŽSR sa potom bude jej odporúčaním zaoberať 9. júla tohto roku a víťazného kandidáta nakoniec menuje minister.
Od budúceho generálneho riaditeľa ŽSR sa vyžaduje vysokoškolské vzdelanie dopravného, technického, ekonomického alebo právnického smeru, minimálne tri roky praxe v riadiacej funkcii, ale aj znalosť ekonomických a právnych predpisov z oblasti železničnej dopravy.
Bývalý šéf Železníc SR Ladislav Saxa odstúpil z postu na vlastnú žiadosť v prvej polovici júna 2003. Ako hlavný dôvod odstúpenia uviedol svoj zdravotný stav. Minister dopravy Pavol Prokopovič odmietol, že by Saxov odchod akokoľvek súvisel s výsledkami kontrol, ktoré na železniciach zrealizovalo Ministerstvo financií SR.
Vedením ŽSR bol dočasne poverený ekonomický námestník firmy Štefan Hlinka. Saxa podľa vlastného vyjadrenia asi aj naďalej zostane profesiovo pôsobiť na železniciach.