ZSSK sa možno bude opäť deliť na dve samostatné firmy

BRATISLAVA 4. júla (SITA) - V súčasnosti sa uskutočňujú diskusie vrcholového manažmentu železničiarskych firiem s rezortným ministerstvom dopravy o aktualizácii stratégie Železničnej spoločnosti, a.s. (ZSSK). Obsahom debát je, či vôbec a prípadne aký stra

tegický investor vstúpi do spoločnosti. Jednou z možností je aj úplné oddelenie osobnej a nákladnej dopravy, čo by znamenalo rozčlenenie súčasnej ZSSK na ďalšie dve samostatné spoločnosti. "Zatiaľ je všetko otvorené vo všetkých rovinách," uviedol pre agentúru SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský podľa ktorého, ak sa rozhodne o rozčlenení ZSSK, mohlo by sa tak udiať približne o dva roky.

Vznik samostatnej spoločnosti so 100-percentnou účasťou štátu pre osobnú dopravu a samostatnej firmy pre nákladnú dopravu by však podľa Čikovského vyvolal aj väčšiu zodpovednosť zo strany štátu, najmä v oblasti financovania výkonov vo verejnom záujme. Na druhej strane by sa sprehľadnilo financovanie osobnej dopravy a ukončilo by sa tiež tzv. krížové financovanie.

Vstup súkromného kapitálu na železnice je potrebný pre urýchlenie obnovy parku koľajových vozidiel a technologických zariadení. Pre zlepšenie kvality služieb a zvyšovanie produktivity práce je pritom podľa Čikovského nevyhnutným predpokladom výraznejšia obnova technológie a zavádzanie moderného know-how.

Z hľadiska silného globalizačného tlaku na firmu však bude musieť spoločnosť vzhľadom na potenciálne ohrozenie na trhu novo definovať rozsah vlastného podnikania. Pre zadefinovanie budúcich aktivít ZSSK je však rozhodujúca legislatíva z oblasti verejnej dopravy. V období piatich rokov by sa však hlavné aktivity a orientácia podniku nemali meniť. Zmenu tak možno očakávať po prípadnom uzavretí strategického partnerstva, resp. majetkovom vstupe silného investora do spoločnosti.

Viac ako 95 % výnosov podniku by mali generovať nákladná doprava pri stabilizácia jej podielu na trhu a dlhodobom zabezpečení zisku a osobná doprava, kde je prioritou stabilizácia s cieľom rastu. Nákladná preprava bude pre ZSSK dlhodobo nosnou a bude dosahovať aspoň 70 % výnosov spoločnosti. Druhým najvýznamnejším segmentom podnikania ZSSK naďalej bude osobná doprava aj napriek tomu, že tržby z nej pri relatívne nízkych tarifách regulovaných štátom pokrývajú v súčasnosti len štvrtinu nákladov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 765
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 688
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 018
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.