Branisko 29. júna (TASR) - Prvý diaľničný tunel na Slovenku Branisko v dĺžke približne 5 kilometrov (km) začali stavebné firmy raziť zo západnej strany 23. mája 1997, z východnej strany 29. júna 1997. Naplno sa rozbehli raziace práce v auguste a trvali dva roky. Tunelári z východnej a západnej strany sa stretli 27. apríla 1999 o 15.32 h. Priemerná dĺžková odchýlka východnej a západnej razby tunela bola 1,7 centimetra (cm), výšková 1,4 cm a smerová len 1,1 cm. (Podľa noriem je povolená odchýlka do 10 cm.) Slávnostné prerazenie tunela pod Braniskom sa uskutočnilo 1. mája 1999. Razená časť vytvára trasu v tvare "S" s dvoma protismernými oblúkmi s polomermi 3 500 a 2 200 metrov v stúpaní smerom na východný portál.
Tunel je súčasťou diaľnice D1 Behárovce - Široké - Fričovce v celkovej dĺžke 14 km a v prvej etape je spojazdnený v polovičnom profile, čo kapacitne zohľadňuje potreby dopravy vzhľadom na súčasnú hustotu premávky. Prevádzka si vyžiada náklady 60 miliónov korún ročne.
Na výstavbu prvého diaľničného tunela na Slovensku bolo pôvodne plánovaných 5,648 miliardy Sk. Do konca roka 2002 sa prestavalo vyše 6,667 miliardy Sk a na úplné dokončenie tunela vrátane privádzačov bolo naplánovaných ešte 0,945 miliardy Sk. Rast nákladov súvisel predovšetkým s výrazným posilnením bezpečnostných opatrení. Po nehodách v tuneloch vo Švajčiarku a Rakúsku projektanti zvýšili počet únikových východov z pôvodných troch na 13 a zväčšili aj počet hydrantov.