Otvorili prvý diaľničný tunel na Slovensku

Branisko 29. júna (TASR) - Prvý diaľničný tunel na Slovenku Branisko v dĺžke približne 5 kilometrov (km) začali stavebné firmy raziť zo západnej strany ...

Branisko 29. júna (TASR) - Prvý diaľničný tunel na Slovenku Branisko v dĺžke približne 5 kilometrov (km) začali stavebné firmy raziť zo západnej strany 23. mája 1997, z východnej strany 29. júna 1997. Naplno sa rozbehli raziace práce v auguste a trvali dva roky. Tunelári z východnej a západnej strany sa stretli 27. apríla 1999 o 15.32 h. Priemerná dĺžková odchýlka východnej a západnej razby tunela bola 1,7 centimetra (cm), výšková 1,4 cm a smerová len 1,1 cm. (Podľa noriem je povolená odchýlka do 10 cm.) Slávnostné prerazenie tunela pod Braniskom sa uskutočnilo 1. mája 1999. Razená časť vytvára trasu v tvare "S" s dvoma protismernými oblúkmi s polomermi 3 500 a 2 200 metrov v stúpaní smerom na východný portál.

Tunel je súčasťou diaľnice D1 Behárovce - Široké - Fričovce v celkovej dĺžke 14 km a v prvej etape je spojazdnený v polovičnom profile, čo kapacitne zohľadňuje potreby dopravy vzhľadom na súčasnú hustotu premávky. Prevádzka si vyžiada náklady 60 miliónov korún ročne.

Na výstavbu prvého diaľničného tunela na Slovensku bolo pôvodne plánovaných 5,648 miliardy Sk. Do konca roka 2002 sa prestavalo vyše 6,667 miliardy Sk a na úplné dokončenie tunela vrátane privádzačov bolo naplánovaných ešte 0,945 miliardy Sk. Rast nákladov súvisel predovšetkým s výrazným posilnením bezpečnostných opatrení. Po nehodách v tuneloch vo Švajčiarku a Rakúsku projektanti zvýšili počet únikových východov z pôvodných troch na 13 a zväčšili aj počet hydrantov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 268
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 692
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 265
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 997
  5. Kam do tepla v januári? 1 756
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 394
  7. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 333
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 888

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 2,7 až 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.