Bratislava 18. júna (TASR) - Strana maďarskej koalície (SMK) dnes uplatnila politické veto voči návrhu aktualizácie nového projektu diaľnic a rýchlostných ciest.
Návrh kabinetu predložil minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič. "SMK necíti dostatočné preferovanie južného ťahu," konštatoval pre novinárov P. Prokopovič. Návrhom sa tak bude na budúci týždeň zaoberať koaličná rada a v stredu by ho minister mal opäť predložiť na rokovanie vlády SR.
Minister vyjadril po rokovaní kabinetu sklamanie z postoja SMK, pretože podľa vlastných slov predložil jediný možný model budovania cestnej infraštruktúry. P. Prokopovič odporučil vláde vstup súkromného kapitálu zo "severného ťahu" výstavby diaľnic z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. Okrem toho rezort posudzoval aj južný ťah rýchlostných komunikácií z Bratislavy do Zvolena a Košíc buď cez Trnavu, alebo cez Nové zámky a Veľký Krtíš. "Severný ťah" výstavby diaľnic predpokladá dobudovanie prepojenia po vstupe súkromného kapitálu do roku 2010. Podľa ministra by tak došlo k urýchleniu výstavby, ktorá by bola bez súkromných zdrojov, pri zachovanej ročnej štátnej podpore 9 až 11,5 miliardy Sk, dokončená až v roku 2012.
Investorovi by sa vložené zdroje vrátili cez diaľničnú spoločnosť, ktorej 100 % akcií bude vlastniť štát. "Spoločnosť bude realizovať vzťahy medzi štátom a investorom. Podobný model je zaužívaný aj v iných krajinách," vysvetlil P. Prokopovič. Finančnú podporu "severnému ťahu" očakáva minister aj zo štrukturálnych fondov EÚ. "Niektoré projekty máme už s EÚ zakontrahované. Týka sa to napríklad projektu pod Tatrami Mengusovce-Janovce s nákladmi 11,5 miliardy Sk," zdôraznil minister.
Aj vzhľadom na už uzatvorené zmluvy s EÚ na severnej trase by podľa P. Prokopoviča nebolo vhodné prehodnocovať navrhnutú stratégiu budovania diaľnic. "Súkromný kapitál do rýchlostných komunikácií nepríde," komentoval minister prípadnú vyššiu podporu štátu "južnému ťahu". Výstavba južnej trasy bude pritom podľa neho realizovaná súbežne so severnou, a to do roku 2012. V prípade "južného ťahu" rezort preferuje trasu cez Trnavu. Smerom z Trnavy do Zvolena by mal byť dokončený 4-prúdový profil a zo Zvolena do Košíc zatiaľ rezort kvôli nižšej vyťaženosti plánuje 2-prúdovú komunikáciu.
V súčasnosti je v SR v prevádzke spolu 301 km diaľnic a 75,2 km rýchlostných ciest. Z harmonogramu postupu výstavby do roku 2006 vyplýva, že prírastok v tomto období bude na diaľniciach 28,4 km, to znamená celkove 329,4 km diaľnic. Na rýchlostných cestách (dvojpruhové a štvorpruhové) bude prírastok 49,4 km, to znamená spolu 124,6 km rýchlostných ciest. Dĺžka rozostavaných stavieb diaľnic v závere roka 2006 dosiahne 63,9 km a stavieb rýchlostných ciest 63 km. Na dokončenie týchto rozostavaných stavieb bude podľa rezortu po roku 2006 potrebných asi 40 miliárd Sk.
Výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií by mal štát v rokoch 2004 až 2006 podporiť celkovou sumou 31 miliárd Sk. V roku 2004 by malo ísť zo štátneho rozpočtu na diaľnice 8,5 miliardy Sk, v roku 2005 by to malo byť 10,928 miliardy Sk a v roku 2006 potom 11,530 miliardy Sk. V tomto roku pritom na diaľnice štát vyčlenil 9,592 miliardy Sk.