SMK vetovala návrh aktualizácie nového projektu diaľnic

Bratislava 18. júna (TASR) - Strana maďarskej koalície (SMK) dnes uplatnila politické veto voči návrhu aktualizácie nového projektu diaľnic a rýchlostných ...

Bratislava 18. júna (TASR) - Strana maďarskej koalície (SMK) dnes uplatnila politické veto voči návrhu aktualizácie nového projektu diaľnic a rýchlostných ciest.

Návrh kabinetu predložil minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič. "SMK necíti dostatočné preferovanie južného ťahu," konštatoval pre novinárov P. Prokopovič. Návrhom sa tak bude na budúci týždeň zaoberať koaličná rada a v stredu by ho minister mal opäť predložiť na rokovanie vlády SR.

Minister vyjadril po rokovaní kabinetu sklamanie z postoja SMK, pretože podľa vlastných slov predložil jediný možný model budovania cestnej infraštruktúry. P. Prokopovič odporučil vláde vstup súkromného kapitálu zo "severného ťahu" výstavby diaľnic z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. Okrem toho rezort posudzoval aj južný ťah rýchlostných komunikácií z Bratislavy do Zvolena a Košíc buď cez Trnavu, alebo cez Nové zámky a Veľký Krtíš. "Severný ťah" výstavby diaľnic predpokladá dobudovanie prepojenia po vstupe súkromného kapitálu do roku 2010. Podľa ministra by tak došlo k urýchleniu výstavby, ktorá by bola bez súkromných zdrojov, pri zachovanej ročnej štátnej podpore 9 až 11,5 miliardy Sk, dokončená až v roku 2012.

Investorovi by sa vložené zdroje vrátili cez diaľničnú spoločnosť, ktorej 100 % akcií bude vlastniť štát. "Spoločnosť bude realizovať vzťahy medzi štátom a investorom. Podobný model je zaužívaný aj v iných krajinách," vysvetlil P. Prokopovič. Finančnú podporu "severnému ťahu" očakáva minister aj zo štrukturálnych fondov EÚ. "Niektoré projekty máme už s EÚ zakontrahované. Týka sa to napríklad projektu pod Tatrami Mengusovce-Janovce s nákladmi 11,5 miliardy Sk," zdôraznil minister.

Aj vzhľadom na už uzatvorené zmluvy s EÚ na severnej trase by podľa P. Prokopoviča nebolo vhodné prehodnocovať navrhnutú stratégiu budovania diaľnic. "Súkromný kapitál do rýchlostných komunikácií nepríde," komentoval minister prípadnú vyššiu podporu štátu "južnému ťahu". Výstavba južnej trasy bude pritom podľa neho realizovaná súbežne so severnou, a to do roku 2012. V prípade "južného ťahu" rezort preferuje trasu cez Trnavu. Smerom z Trnavy do Zvolena by mal byť dokončený 4-prúdový profil a zo Zvolena do Košíc zatiaľ rezort kvôli nižšej vyťaženosti plánuje 2-prúdovú komunikáciu.

V súčasnosti je v SR v prevádzke spolu 301 km diaľnic a 75,2 km rýchlostných ciest. Z harmonogramu postupu výstavby do roku 2006 vyplýva, že prírastok v tomto období bude na diaľniciach 28,4 km, to znamená celkove 329,4 km diaľnic. Na rýchlostných cestách (dvojpruhové a štvorpruhové) bude prírastok 49,4 km, to znamená spolu 124,6 km rýchlostných ciest. Dĺžka rozostavaných stavieb diaľnic v závere roka 2006 dosiahne 63,9 km a stavieb rýchlostných ciest 63 km. Na dokončenie týchto rozostavaných stavieb bude podľa rezortu po roku 2006 potrebných asi 40 miliárd Sk.

Výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií by mal štát v rokoch 2004 až 2006 podporiť celkovou sumou 31 miliárd Sk. V roku 2004 by malo ísť zo štátneho rozpočtu na diaľnice 8,5 miliardy Sk, v roku 2005 by to malo byť 10,928 miliardy Sk a v roku 2006 potom 11,530 miliardy Sk. V tomto roku pritom na diaľnice štát vyčlenil 9,592 miliardy Sk.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 414
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 325
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 338
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 053
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 986
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 157
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 013
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 572
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 884
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 566

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop