Bratislava 13. júna (TASR) - V nedeľu 15. júna Železničná spoločnosť (ZSSK) obnoví osobnú dopravu na 9 vytypovaných regionálnych tratiach, ktoré patrili medzi 25 tratí, na ktorých sa premávka vlakov skončila začiatkom februára tohto roka.
Železnice okrem toho pristúpia aj k redukcii osobnej dopravy na niektorých iných tratiach, a to v rozsahu 1 526 vlakových kilometrov za týždeň. Táto redukcia sa dotkla približne 24 osobných vlakov, keď vlak č. 3034 z Piešťan do Leopoldova a vlak č. 8161 zo Starého Smokovca do Popradu Tatier budú zrušené úplne.
Najviac, až 7 párov vlakových súprav začne na regionálkach denne premávať na úseku Žilina-Rajec. Naopak, najmenej, a to 3 páry vlakov, ZSSK určila pre trať Šaľa-Neded. Päť párov vlakov začne premávať na tratiach Trenčín-Chynorany, Levice-Štúrovo, Čata-Šahy a Hronská Dúbrava-Banská Štiavnica. Pri prvých troch menovaných tratiach železnice pristúpia k zrušeniu prevádzkovania doterajšej náhradnej dopravy autobusmi, pričom na úseku trate Čata-Šahy medzi Zvolenom a Šahami nebude ZSSK zabezpečovať osobnú dopravu vôbec. Okrem toho 4 páry vlakov začnú premávať ešte na regionálnych tratiach Úľany nad Žitavou-Zlaté Moravce, Plešivec-Muráň a Bánovce nad Ondavou-Veľké Kapušany.
Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského budú vlaky na lokálkach takto premávať až do najbližšej zmeny cestovného poriadku v polovici decembra, a potom sa na základe ich vyťaženosti železnice rozhodnú o možných zmenách. So spomenutými 9 traťami sa ale ráta aj pre budúci rok. Problém však môže nastať po realizácii plánov Ministerstva financií SR na ukončenia dotovania regionálnej železničnej dopravy, keď by sa mali ceny cestovného na nej deregulovať s možným zvýšením cestovného až na trojnásobok.
Osobnú dopravu spolu až na 25 stratových regionálnych tratiach ZSSK zastavila začiatkom februára tohto roka, pričom železničný odborári v dôsledku toho spustili niekoľkodňový štrajk, ktorý prerušilo až predbežné opatrenie súdov, vydané na základe hroziacich hospodárskych škôd v krajine. Prevádzku na spomenutých 9 tratiach ZSSK zabezpečuje plne vo vlastnej réžii. Mesačná strata týchto lokálok je kalkulovaná približne na 50 miliónov Sk. Od 1. januára 2004 by mal byť legislatívne vyriešený prechod kompetencií prevádzky osobnej dopravy na tratiach na VÚC. Po tomto termíne budú môcť kraje zakladať obchodné spoločnosti na prevádzkovanie dopravy respektíve si budú môcť objednávať výkony na základe zmluvy o verejnom záujme u ZSSK. Cez takúto objednávku výkonov napríklad už dlhšie zabezpečuje bratislavský VÚC osobnú dopravu na regionálnej trati Zohor-Záhorská Ves. Po 4. júli tohto roka to má prebrať novozaložená Bratislavská koľajová spoločnosť.