Bratislava 11. júna (TASR) - Strana maďarskej koalície (SMK) je proti tomu, aby sa dnes vláda SR zaoberala zákonmi, súvisiacimi s pripravovanou slovenskou dôchodkovou reformou.
Podľa sprostredkovaných informácií, ktoré majú predstavitelia SMK, chce totiž rezortný minister Ľudovít Kaník v kľúčovom návrhu zákona o sociálnom poistení dnes kabinetu navrhnúť zásadné zmeny bez toho, aby ich vopred prerokovali koaliční partneri. Mali by sa týkať tak razantnejšieho zvyšovania dôchodkového veku na 62 rokov nie o 6 ale o 9 mesiacov každý rok, ako aj nového spôsobu výpočtu dôchodkov, ktorý by znamenal pokles reálnych dôchodkov po spustení reformy od januára 2004. Poslankyňa Národnej rady (NR) SR Klára Sárközy predpokladá, že členovia vlády za SMK by mali žiadať, aby sa o návrhu zákona nerokovalo, podľa informácií Úradu vlády SR však nebol z programu rokovania kabinetu stiahnutý.
Zmeny v návrhu, o ktorých sa SMK dozvedela len z tlače, podľa poslankyne odporujú koncepcii dôchodkovej reformy, odobrenej vládou, ako aj Programovému vyhláseniu vlády SR, a SMK ich nepodporí. Programové vyhlásenie totiž dáva vláde mandát na uskutočnenie takej reformy, ktorá zvýši reálnu hodnotu dôchodkov. "Reforma je pre mnoho generácií dopredu, a preto v žiadnom prípade nemôžeme súhlasiť s predkladaním zákonov v takomto štýle bez toho, aby sa tým zaoberali naši hospodárski experti a vypracovali dopadové štúdie," zdôraznila na tlačovej besede K. Sárközy. SMK podľa nej tiež požaduje, aby ministerstvo predložilo spoločne oba zákony reformy, teda okrem spomínaného zákona o sociálnom poistení, ktorý reformuje priebežný dôchodkový systém, aj návrh nového zákona o kapitalizačnom pilieri. Predseda ANO Pavol Rusko mal pritom už naznačiť, že realizácia reformy sa môže o rok posunúť. "Nemám také informácie, ale každé odsunutie by znamenalo vážny problém. Čím neskôr sa reforma spustí, tým bude drahšia," reagovala na takúto možnosť K. Sárközy. V prípade, že sa návrh zákona o sociálnom poistení nedostane na júlovú schôdzu parlamentu, potom už nebude možné stihnúť schválený termín spustenia reformy, teda 1. január 2004.
SMK vidí v koncepcii reformy, pripravenej ministerstvom práce, aj ďalšie riziká, napríklad nevymedzené celkové náklady prechodu na nový systém kapitalizácie dôchodkov, chýbajúca analýza možností vzniknutých deficitov v Sociálnej poisťovni, ako aj nevyriešená otázka invalidity z mladosti. Za rodičov, ktorí sa budú starať o tieto deti, totiž nebude štát platiť poistné na dôchodkové poistenie a čas, ktorý strávia so svojim potomkom doma, sa im tak nezaráta do dôchodkových nárokov. SMK upozorňuje aj na to, že výnosnosť aktív v kapitalizačom pilieri je otázna, pričom ľudia budú znášať vysoké počiatočné náklady dôchodkových správcovských spoločností na marketing, administratívu a podobne. Podľa predbežných prepočtov sa dá podľa SMK navyše predpokladať, že až 40 % ľudí, ktorí pôjdu do dôchodku v novom systéme, bude žiť z minimálneho dôchodku.