Licencia na franšízové podnikanie môže stáť od tisícok eur až po milióny. Závisí to od značky, pod ktorou chce záujemca podnikať.
BRATISLAVA. Sieť rýchleho občerstvenia McDonald's, reštaurácie Pizza Mizza, kozmetika Yves Rocher, sieť maloobchodných predajní Coop Jednota či realitné kancelárie RE/MAX. Toto je niekoľko z najznámejších a najrozšírenejších franšízových sietí na Slovensku.
Cez franšízing môže majiteľ značky udeliť povolenie inému podnikateľovi na predaj produktov alebo poskytovanie služieb pod svojím menom.
Fraňo Kučera mal predajňu sezónneho tovaru, ako sú sviečky, kahance, kvetináče či napríklad záhradkárske potreby. Odkedy ju v marci tohto roka doplnil o sortiment železiarskeho tovaru, náradia či napríklad elektroinštalačného materiálu pod záštitou značky Kinekus, čo je slovenská obdoba hobbymarketov, cíti nárast počtu zákazníkov, hovorí aj o zvyšujúcich sa tržbách.
Fakt, že bola predajňa otvorená pod už overenou značkou formou franšízy, považuje za veľké plus.
„Tento systém nám uľahčil veľa práce a rozhodovania. Pán Súkeník – majiteľ siete Kinekus – k nám pravidelne chodil a radil nám napríklad aj v otázkach reklamy, nápisov a pútačov,“ pochvaľuje si Kučera.
Darí sa aj domácim konceptom
Nielen Kinekus, ale aj mnoho ďalších úspešných konceptov svedčí o rastúcej obľube tohto druhu podnikania na Slovensku. Podľa slov prezidenta Slovenskej franchisingovej asociácie (SFA) Jozefa Šétaffyho sa s nimi v poslednom období roztrhlo vrece.
„Za minulých zopár mesiacov rozbehli budovanie franšízovej siete napríklad Coffee Brothers – pojazdné kaviarničky, slovenská značka kávy Štrbské presso či ošetrovateľské centrum Slnečný dom,“ uvádza Šétaffy.
Všetko sú to pritom pôvodné slovenské koncepty, rovnako ako sieť realitných kancelárií Directreal. Tá patrí medzi najrozšírenejšie domáce koncepty. Na Slovensku má 33 pobočiek a chystá otvorenie ďalších dvoch. Podarilo sa im preraziť aj do susedného Česka, kde má päť pobočiek.
„Začiatky boli náročné. Ľudia nepoznali franšízový koncept podnikania a báli sa ho. Najťažšie bolo vysvetliť im, že podnikajú sami, no využívajú pritom známu overenú značku, ktorá im pomôže ľahšie sa presadiť,“ vysvetľuje majiteľ Directreal Marian Paták. Kým na konci minulého roka pôsobilo u nás podľa informácií SFA 31 domácich franšízových konceptov, v súčasnosti by ich malo byť okolo 36.
Zahraničné stále prevažujú
Hoci počet domácich franšíz narastá, stále výrazne prevažujú tie zahraničné. Tých je momentálne na Slovensku viac ako stovka a ďalšia viac ako tridsiatka sa na náš trh chystá vstúpiť.
Príkladom je celosvetovo známa sieť kaviarní Starbucks. Majiteľ licencie – firma Amrest, ktorá pôsobí vo viacerých krajinách V4 začiatkom novembra na svojom webe oznámila, že hľadá manažérov pre svoje prvé predajne. Tie plánuje otvoriť v Bratislave. Ponuky na prvé pracovné miesta boli zverejnené aj na pracovnom portáli Profesia.sk.