BRATISLAVA. Tenisky, čižmy, ale aj poltopánky začínajú obchody po celom Slovensku označovať nie ako vychádzkovú, ale ako „módnu obuv“.
Sťažujú tak zákazníkom možnosť topánky reklamovať, lebo „módna“ obuv nie je určená na pravidelné, ale iba príležitostné nosenie.
Rozpadnú sa za pár dní
Zákazníkovi sa môže stať, že si kúpi napríklad tenisky, v ktorých sa trikrát do týždňa prebehne. Už po pár noseniach im praská podrážka, majú vydrané vnútro a opadáva z nich farba.
Keď ich chce reklamovať, povedia mu, že ide o módnu obuv, čo je napísané aj na bločku. Preto mu tenisky ani neopravia, ani nevymenia a ani mu nevrátia peniaze.
Módna obuv sa podľa noriem nevyrába na bežné nosenie. „Je určená na krátkodobé občasné a nenáročné nosenie. Materiály a typ konštrukcie sú vyberané s dôrazom na posledné módne trendy, a nie na kvalitu,“ upozorňuje Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie.
V obchodoch je podľa nej údajnej módnej obuvi čoraz viac a predajcovia sa tak chránia pred reklamáciami. Povedia, že majiteľ obuv príliš často používal a zbavujú sa svojej zodpovednosti.
„Napríklad v jednej značkovej predajni bolo ako vychádzková obuv označených len šesť druhov čižiem a pojmom ´vysoko módna obuv´ predávajúci označil 70 druhov čižiem,“ hovorí Krkošová.
Vychádzková obuv musí byť kvalitnejšia, dá sa používať každý deň a nosiť aj do dažďa.
Počkajú, kým im zaplatia
Ak sa potrhá módna obuv, nemajú zákazníci veľa možností, upozorňuje Petra Vargová Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov.