BRATISLAVA. Žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančura zo slovenskej top trate definitívne odchádzajú. Spoločnosť RegioJet, ktorá linku medzi Bratislavou a Košicami spustila vlani v decembri, z nej odíde v prvom štvrťroku budúceho roka.
Toto rozhodnutie súkromného dopravcu prichádza mesiac po tom, čo vyzval ministra dopravy Jána Počiatka (Smer) na to, aby vyriešil prevádzkovanie liniek štátnych IC vlakov na linke Bratislava - Žilina - Košice.
"Veľmi nás to mrzí najmä kvôli našim zákazníkom. Urobili sme maximum, ale stratili sme všetky nádeje, že minister Počiatek má záujem na rozvoji jednotných podmienok v podnikaní na železnici na Slovensku," konštatoval majiteľ spoločnosti RegioJet Radim Jančura.
Podľa neho tak minister prevzal kompletnú zodpovednosť za to, že zmizne na slovenskej top trati konkurencia, čo bude znamenať nielen zhoršenie kvality služieb, ale aj zdraženie cestovného.
Šéf RegioJetu: Vyjednávanie je hra. Buď štát ustúpi, alebo odídemeČítajte
Viaceré možnosti riešenia
Šéf rezortu dopravy mal podľa Jančuru viaceré možnosti ako situáciu riešiť. Medzi ne patrilo napríklad zníženie cien a očakávanie, že mu niekoľkonásobne pribudnú cestujúci, ktorí stratové IC vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko zaplatia.
((anketa ))
Ďalšou možnosťou bolo naopak zvýšenie cien, či postupné rušenie štátnych IC vlakov. K tomu štát začiatkom roka aj pristúpil, keď niektoré štátne IC vlaky aj zrušil, pričom podľa Jančuru cestujúcich v nich nepribudlo a IC vlaky ostali v strate.
"K zrušeniu vlakov IC Železničnej spoločnosti malo prísť najneskôr dva až tri mesiace po našom vstupe, kedy bolo jasné, že nie je cesta, ako by sa v nich mohli zvýšiť tržby a dostať ich ekonomiku do zisku," vraví Jančura.
RegioJet pred mesiacom upozornil, že IC vlaky štátneho dopravcu boli ešte pred jeho príchodom stratové, teda jazdili pod náklady. Znížením cien lístkov a umožnením vrátenia cestovného podľa RegioJetu Železničná spoločnosť Slovensko odštartovala cenovú vojnu.
RegioJet preto podá žalobu na náhradu škody za zneužitie dominantného postavenia a nastavenia predátorských cien s úmyslom vytlačiť spoločnosť z trhu. Ako povedal Jančura, výšku škody stanoví znalecký posudok. Už teraz sa však podľa neho dá predpokladať, že výška škody bude v niekoľkých desiatkach miliónov eur.
"Šance RegioJet na úspech, to znamená na dosiahnutie uznania nároku na náhradu škody z dôvodu zneužitia dominantného postavenia Železničnou spoločnosťou Slovensko nie je v tomto momente možné kvalifikovane odhadnúť," vraví partner advokátskej kancelárie TaylorWessing Radovan Pala.
Veľmi dôležité pre ďalší vývoj prípadu podľa neho bude, ako sa Protimonopolný úrad postaví k žiadosti o prešetrenie, ktorú vo veci podal RegioJet. V prípade, ak by Protimonopolný úrad rozhodol, že vo veci nebude viesť konanie, vyhliadky RegioJetu na úspech sa znížia.
"Ak naopak Protimonopolný úrad vo veci začne konať, je možné, že súd, ktorý bude rozhodovať o náhrade škody konanie preruší a počká na výsledok konania pred Protimonopolným úradom, čo môže vrátane všetkých opravných prostriedkov trvať aj niekoľko rokov," vravi Pala.
Vlaky zadarmo môžu byť drahšieČítajte
Politika, nie odbornosť
Jeho strata na linke medzi Bratislavou a Košicami sa za rok má pohybovať na úrovni 3,7 milióna eur.
Keď v októbri RegioJet vyzval Počiatka na riešenie štátnych IC vlakov, ministerstvo dopravy reagovalo, že ide o politiku a nie odbornú prevádzku. Rezort dopravy skonštatoval, že tento svoj plán RegioJet oznámil na konferencii politickej strany SaS.
"Nenecháme sa zatiahnuť do predvolených kampaní politických strán a ich sympatizantov a budeme sa rozhodovať na základe odborných argumentov a nie politických tlakov. Zmeny v nastavení IC vlakov sa urobili naposledy na jar tohto roku a aktuálne čakáme na výsledky týchto opatrení," napísalo vtedy ministerstvo.
RegioJet dnes podľa ministerstva zabezpečuje približne 2,6 percenta vlakov, ktoré sú každý deň vypravované na Slovensku. Štát preto podľa neho garantuje dostatok vlakov pre všetkých ľudí, ktorí majú záujem cestovať po krajine.
"Za súčasného vedenia rezortu dopravy sa hospodárske výsledky v segmente IC vlakov zlepšíli od 2,1 milióna eur. Štátny dopravca sa nenechal zatiahnuť do cenovej vojny a jar tohto roku urobil zmeny v nasadzovaní IC vlakov," vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Štát aktuálne čaká na výsledky týchto opatrení, ako aj na verdikt protimonopolného úradu, ktorý posudzuje správanie Železničnej spoločnosti a RegioJetu na železnici.
Železničná spoločnosť Slovensko obvinenia o cenovej vojne tiež odmietla. Ako povedala vtedy jej hovorkyňa Jana Morháčová, štátny dopravca nevytláča svojou politikou RegioJet z trhu.
"Deje sa presný opak. Nerozpútali sme a nevedieme cenovú vojnu v IC vlakoch," dodala Morháčová.
Štátny dopravca hovorí, že jeho IC vlaky za podnákladové ceny nejazdí. Ako povedala Morháčová prevádzkový výsledok týchto vlakov je priebežne v pluse.
Štátnemu osobnému dopravcovi nie je jasné, prečo žiada RegioJet zrušiť jeho IC vlaky, keď sú podľa neho málo vyťažené a ohrozujú ho len minimálne.
"Po úsporných opatreniach na jar tohto roka je Železničná spoločnosť menším hráčom na trhu komerčných vlakov. Je teda ťažko hovoriť o monopolnom postavení štátneho dopravcu," vraví Morháčová.
Ako dodala, Železničná spoločnosť dnes realizuje štyri až päť IC vlakov denne v odlišných časoch, čo je podľa nej výrazne menej ako má RegioJet. Radim Jančura sa podľa Železničnej spoločnosti snaží verejne zvyšovať tlak na štát, aby mu začal prispievať na komerčné vlaky.
Stratí cestujúci
Rozhodnutie RegioJet-u bude štátny dopravca rešpektovať.
"Ak súkromný dopravca použije cestujúcich ako rukojemníkov a náhle zastaví linku Bratislava – Košice, Železničná spoločnosť je pripravená na situáciu reagovať," dodala Morháčová.
RegioJet odmietol arogantné a klamlivé prehlásenia štátneho dopravcu, ktoré na úkor RegioJet-u zverejnil. Ako povedal hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj Železničná spoločnosť by mala zverejniť z čoho sa financuje stratová prevádzka IC vlakov a čo všetko je do ekonomiky IC vlakov zahrnuté.
"Nie je jasné, prečo Železničná spoločnosť dostáva dotácie približne 8 eur na kilometer pred zavedením cestovania bezplatne, keď tvrdí, že dokáže prevádzkovať vlaky s pár cestujúcimi ako priebežne ziskové," povedal Ondrůj.
Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký hovorí, že rozhodnutie RegioJetu sa dalo očakávať. Určite to však podľa neho bude pre cestujúcich škoda.
"Je dobré, ak cestujúci majú alternatívu výberu a RegioJet od svojho príchodu ukázal, že služby v železničnej doprave sa dajú robiť aj inak," konštatoval Cenký.
Prinútil podľa neho štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko správať sa viac ústretovo voči zákazníkom a zdvihol kvalitu cestovania.
Teraz je podľa Cenkého ťažko odhadnúť kroky rezortu Jána Počiatka.
"Bude zaujímavé sledovať, či tento zápas bude mať odbornú, alebo politickú dohru z dôvodu blížiacich sa volieb," hodnotí Cenký.
Okrem linky medzi Bratislavou a Košicami RegioJet prevádzkuje aj linku medzi Prahou a Košicami. Od decembra plánuje spustiť trať medzi Prahou a Banskou Bystricou.
Vlaková súťaž
RegioJet tiež prevádzkuje dotovanú linku medzi Bratislavou a Komárnom, na ktorej začal jazdiť v marci 2012. Ako hovorí bývalý riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec súkromný dopravca mení svoju stratégiu a celý svoj potenciál ide sústrediť do boja o linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.
Začiatkom novembra ministerstvo dopravy vypísalo súťaž práve na túto dotovanú linku. Ide vôbec o prvú súťaž, ktorú štát takto vypísal.
Súťažiť sa bude o 1,5 milióna vlakových kilometrov. Jazdiť na tejto linke bude dokopy osem párov rýchlikov. Kapacita jedného rýchlika bude musieť byť minimálne 530 miest na sedenie. Štát plánuje s víťazom šúťaže podpísať zmluvu na 10 rokov.
"Aj keď súťaž podstatne zníži štátnu dotáciu oproti súčasnosti, lepšia malá dotácia ako nijaká. RegioJet už na nedotovanom predátorstve takmer "vykrvácal"," konštatoval Pavel Kravec.