Fico využil, že britská automobilka Jaguar Land Rover nebola nadšená z toho, ako sebaisto vystupovali Poliaci. Predtým bolo Slovensko outsider.
BRATISLAVA. Kým britská automobilka Jaguar Land Rover v auguste oznámila, že svoj závod za asi 1,4 miliardy eur plánuje postaviť pri Nitre, za favorita v súťaži o túto investíciu bolo považované Poľsko.
No práve túto prílišnú sebaistotu Poliakov využilo Slovensko a vláde stačilo iba pár týždňov, aby sem Britov zlákala.
Tak opisuje pozadie súťaže o novú automobilku The Financial Times (FT), ktorý doteraz neznáme podrobnosti o rokovaniach medzi Slovenskom a spoločnosťou Jaguar Land Rover zverejnil v utorok.
Zdroje FT: Jaguar bol z Poliakov sklamaný
Noviny opisujú, ako britská automobilka rozbehla v novembri 2014 Projekt Darwin – úvahy o novom závode vo východnej Európe, ktorý nakoniec uprednostnila pred výstavbou fabriky v Severnej Amerike.
O tri mesiace mal Jaguar už aj predstavu, kde by mohla nová továreň vyrásť, spomínalo sa Poľsko, Maďarsko alebo Česko. O Slovensku v tom čase manažéri britskej firmy neuvažovali.
Začiatkom tohto leta Maďarsko vypadlo a Poľsko sa stalo favoritom. Pracovníci Jaguaru si viackrát prišli obzrieť aj ponúkanú lokalitu – pri meste Jawor, asi 60 kilometrov od Wroclawi.
Poľská agentúra na podporu zahraničných investícií to vyhodnotila tak, že investícia je ich a informácie v tomto zmysle sa začali šíriť aj v médiách.
„Toľká arogancia a bezohľadnosť sa Jaguaru nepáčili,“ povedali pre The Financial Times mnohí ľudia, s ktorými sa jeho reportéri o pozadí investície bavili.
A v tom prišla Britom ponuka zo Slovenska, podľa novín to bolo začiatkom júna. „Za jediný mesiac sa Slovensko z outsidera stalo favoritom,“ píše The Financial Times.
Telefónne číslo na Fica
Samozrejme, nebolo to zadarmo. Jaguaru sme okrem dotácií ponúkli nepriamu podporu a kompletný servis okolo investície, keďže Smer prijal zákon o významných investíciách. Cezeň vie vláda zrýchliť vyvlastňovanie pôdy či vydanie stavebných povolení.
Slovenskí vyjednávači pritom prisľúbili podporu nielen automobilke, ale aj jej dodávateľom, ktorí sem prídu spolu s ňou.
Noviny opisujú aj to, ako sa v tom čase do rokovaní vložil premiér Robert Fico (Smer), hoci nebol súčasťou vyjednávacieho tímu.
Koncom júla sa zastavil v bratislavskom hoteli Grand Hotel River Park, kde bývali manažéri britskej automobilky a nechal im číslo na osobný mobil.
„Nebol súčasťou vyjednávacieho tímu, bolo to veľmi uvoľnené. Proste im povedal, že keby čokoľvek potrebovali (ohľadne investície), nech sa mu ozvú,“ cituje The Financial Times zdroj, ktorý bol zapojený do rokovaní.
Na ľudí z Jaguaru to zapôsobilo a postupne začali preferovať Slovensko pred Poľskom.
„Poľsko dalo veľmi dobrú ponuku, ale ich prístup bol chybný,“ povedal novinám človek z Jaguaru.
Zaujali ich aj zručnosti a doprava
Automobilka sa podľa vyjednávačov, s ktorými reportéri hovorili, veľmi nestarala, kde nový závod postaví. „Hľadali najlepšie riešenie,“ povedal ďalší človek o pozadí rokovaní.
Najkomplexnejší servis im ponúklo práve Slovensko. Iba to by na získanie investície nestačilo.
Jaguaru vyhovovala aj dopravná dostupnosť Slovenska a tiež vyškolení ľudia, ktorí už majú skúsenosť s výrobou luxusných vozidiel s hliníkovou karosériou. Takéto autá totiž vyrába bratislavský Volkswagen.
„Slovákom nemusíte hovoriť, ako majú vyrábať autá v roku 2015,“ zhrnul znalosti slovenského automobilového priemyslu poradca Jaguaru.
Začiatkom augusta britská automobilka aj slovenská vláda oficiálne vyšli von so správou, že Jaguar chce svoj závod postaviť pri Nitre.
Preinvestovať plánuje 1,4 miliardy eur, z pásov továrne má časom vyjsť 300-tisíc áut ročne. Zamestnať chce asi tritisíc ľudí.
Investícia zatiaľ nie je celkom istá, čaká sa ešte na podpis investičnej zmluvy. Očakáva sa, že dokument sa podpíše do konca tohto roka.
Dotácie aj nepriama podpora
V zmluve sa bude podrobne písať o tom, akú podporu Jaguar na výstavbu závodu dostane. Zmluvu musí odobriť Európska komisia.