PEKING, BRATISLAVA. Zreálnenie rastu ekonomiky – rast 6,53 percenta namiesto súčasných siedmich – z úst najvyššie postaveného zástupcu štátu na pôde Číny nie je bežné. Li Kche-čchiang tak Čínu pripravuje na najslabšie výsledky v novom päťročnom období za posledných tridsať rokov, keď bol medziročný rast na úrovni desať percent.
Strana zvolila aj iný prístup k tomu, ako odkomunikovať svoje plány v zahraničí. Poverila tým národnú tlačovú agentúru Sin-chua, ktorá jej robí posla skreslených informácií.
Tentoraz dostali iné zadanie a do éteru sa dostala hravá pesnička o päťročnici s názvom š' san wu, kde dostal malú úlohu aj prezident Si Ťin-pching „Ak chceš vedieť, čo Čína urobí, radšej si vypočuj našu pesničku š' san wu,“ pozýva divákov na prezretie.
Bude to menej
Čínsky premiér Li Kche-čchiang a prezident Si Ťin-pching zorganizovali stranícky panel, na ktorom preberali stratégiu krátkodobého, ale aj dlhodobého ekonomického rastu.
„Krajina potrebuje medziročný rast 6,53 percenta v nadchádzajúcich piatich rokoch, ak chceme dosiahnuť prosperujúcu spoločnosť,“ adresoval na zasadnutí Li. Tým má na mysli zaručiť neustále sa zvyšujúcu životnú úroveň obyvateľov.
Čínsky premiér to chce dosiahnuť tak, že ekomoniku presmeruje od výroby na služby a novovznikajúce odvetvia. Nezávislí ekonómovia si však myslia, že skutočné hodnoty budú v rozpätí piatich až šiestich percent.
Čísla vypovedajú aj o náraste ceny práce, riešením by mohlo byť aj zvýšenie domáceho dopytu a znovuobnovenie dôvery v kvalitné výrobky z Číny.
Peking sa vo svojom novom pláne snaží nájsť aj nové využitie pre staré odvetvia. Medzi ne patrí aj projekt Hodvábna cesta, ktorý by mal infraštrukturálne prepojiť obchodné centrá sveta.
Na jeho uskutočnenie založili investičnú banku, do ktorej sa už prihlásili Nemecko či Veľká Británia. To by čínskej produkcii značne pomohlo proti plynulému poklesu celkového objemu produkcie a nasmerovalo financie do krajiny.
Konkurencia Airbusu
Jedným z technologických projektov, ktoré budú formovať ekonomiku Číny v nadchádzajúcich rokoch, je nepochybne aj vývoj vlastnej vzdušnej dopravy. Firma COMAC (čínska komerčná obchodná letecká spoločnosť) predstavila 2. novembra v Šangaji svoje veľkokapacitné lietadlo pre 168 cestujúcich, ktoré má konkurovať európskemu Airbusu a americkému Boeingu.
Odhady Boeingu ukazujú, že čínska vzdušná flotila bude v nadchádzajúcich dvoch dekádach potrebovať až 5580 lietadiel v hodnote 780 miliárd dolárov. COMAC už teraz získal 517 objednávok. Do prevádzky by lietadlo malo byť zaradené v roku 2019.
Zaujímavé pre investorov
Premiér Li tiež varuje, že by centrálna banka nemala uvoľniť do obehu viac peňazí, aby predchádzala priamemu nákupu aktív v americkom či japonskom štýle. Chce tak znížiť likviditu a zastaviť najhoršiu expanziu za niekoľko posledných rokov.
Momentálny rast 6,9 percenta je dostatočný na to, aby pritiahol investorov, pretože úroky sú stále podstatne nižšie než nominálny rast.
To dokazuje aj tajpejský fond Jüan-Tcha, ktorý investuje do dlhodobých projektov vo viacerých sektoroch so stabilnou rentabilitou. Za tento rok získal na dividendách a zhodnotení 25 percent.
Čína čoskoro zverejní takzvanú negatívnu listinu, v ktorej budú uvedené sektory zatvorené zahraničným investíciám.