BRATISLAVA. Kamionisti by za prejazd takzvaným nultým obchvatom Bratislavy mohli po jeho dostavaní platiť.
Ministerstvo dopravy, ktoré si aktuálne vyberá firmu, takýto variant nevylúčilo. Spoplatnenie bratislavského diaľničného obchvatu sa tak dostáva opäť na stôl.
„Nevidíme dôvod, prečo by táto cesta nemala byť spoplatnená rovnako ako všetky ostatné diaľničné úseky na Slovensku,“ konštatoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Rozhodne nová vláda
Rezort Jána Počiatka (Smer) vidí dôvod na prípadné spoplatnenie pre nákladnú dopravu jednoznačne. Kamionisti po dostavaní úsekov diaľnice D4 od Jaroviec po Raču a úsekov rýchlostnej cesty R7 budú jazdiť po špičkových štvorprúdovkách.
Definitívne rozhodnutie však necháva až na vládu, ktorá bude obchvat odovzdávať do prevádzky. To by malo byť v roku 2020.
Väčšina odborníkov na dopravu má na vec podobný názor. Ako povedal zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek, pôjde o veľký diaľničný obchvat, ktorý by sa mal v budúcnosti spoplatniť. Rovnaký názor má aj bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák.
„Aký by to bol PPP projekt, keby nebol spoplatnený? Z výnosu z mýta sa pokryje časť splátok. Keby bol pri takomto projekte malý výnos z mýta, bolo by to pre štát nevýhodné,“ domnieva sa Čermák.
Podmienka dopravcov
Proti spoplatneniu by neboli ani samotní dopravcovia. Tí s ním dokonca rátajú. Ako však povedal tajomník združenia autodopravcov Česmad Slovakia Pavol Reich, budú za to chcieť kompenzácie – napríklad zvýšením zliav na mýte. Tie fungujú tak, že čím viac dopravca jazdí, tým menej mýta zaplatí.