SME

Ako zarobiť na Doprastave sto miliónov

Pre vlastníkov a investorov stavebnej firmy bude lepšie, ak jej pred predajom zabezpečia ešte aspoň jednu veľkú zákazku.

TEXT: Ján Kováč / Trend, FOTO SME: Ján Krošlák, archív

V posledných týždňoch koluje stavebným sektorom informácia, že stavebná firma Doprastav zmení majiteľa.

Kandidátom na jeho kúpu mala byť okrem iných aj slovenská Tubau, ktorá sa špecializuje na razenie tunelov. Väčšinovým vlastníkom Tubau je cez ďalšiu firmu podnikateľ Vladimír Ondriš. Financuje ju Poštová banka, ktorá nedávno prešla z rúk Istrokapitálu Maria Hoffmanna pod kontrolu J&T Finance Group.

V priebehu najbližšieho roka Doprastav dokončí tri zo štyroch svojich najväčších diaľničných zákaziek.

M. Hoffmann údajne ponuku na kúpu Doprastavu dostal, no nemá záujem. Realita je taká, že Doprastav aktuálne nie je v ideálnej forme na to, aby ho jeho majitelia a investori s vysokým ziskom predali.

V najbližších týždňoch sa to však môže zmeniť, ak získa ešte aspoň jednu z lukratívnych zákaziek Národnej diaľničnej spoločnosti.

Doprastav oficiálne vlastní jeho dlhoročný manažér Dušan Mráz. Firma má však založené akcie aj Mrázov obchodný podiel v prospech investorov s utajenou identitou. V roku 2013 sa najviac hovorilo o Miroslavovi Výbohovi. Neskôr sa začali ukazovať aj väzby na biznis Juraja Širokého.

Vzhľadom na objem zákaziek, ktoré Doprastav získal za vlády Smeru-SD, nemožno vylúčiť, že v ňom majú prsty aj politické alebo úradnícke špičky.

Rozhodujúca bude jeseň

V priebehu najbližšieho roka Doprastav dokončí tri zo štyroch svojich najväčších diaľničných zákaziek. Tie v minulom roku tvorili polovicu jeho tržieb. Pozitívne pre firmu je, že tá štvrtá diaľnica mu zabezpečí prácu až do roku 2018. Nie každá veľká firma má takúto výhodu.

Doprastavu vytvára dobrý základ na ďalšie ziskové roky, ale ešte nie dosť dobrý na lukratívny predaj firmy. Z tohto pohľadu môžu pozíciu Doprastavu skomplikovať aj nadchádzajúce parlamentné voľby. Najmä ak by dovtedy nezískal žiadnu novú zákazku a zmenila by sa aj vládna garnitúra.

Pre stavebnú firmu, ktorá sa núka na predaj, sú preto kľúčové nové rozbehnuté verejné súťaže. Štyri stavebné zákazky s predpokladanou hodnotou spolu 2,1 miliardy eur sú výnimočné aj dĺžkou trvania v rozpätí troch a štyroch rokov.

Prioritou pre Doprastav musí byť účasť na budovaní bratislavského obchvatu. Stavebné práce by mali stáť

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3UKK na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Octavie s vekovým rozdielom 36 rokov. Biele kombi má výkon 47 koní, žlté už 180 koní.

V ponuke prevažujú autá v tlmených farbách.


TASR
Ján Hargaš.

Raši sa zneužívania neobáva.


TASR
Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.

Čo môžu naozaj zmeniť nové pravidlá pre štátne nákupy


Európska centrálna banka.

Banka naznačila možné zníženie úrokov v júni.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu