BRATISLAVA. Novozámocká spoločnosť Novofruct, ktorá vyrába dojčenskú výživu, štartuje vývoz do Číny. Prvú dodávku odošle v októbri, teraz čaká na posledné papiere.
„Výkyvov na čínskych trhoch sa nebojíme. Máme dohodnutú firmu, ktorá chce našu dojčenskú výživu, a to je kľúčové,“ hovorí konateľ spoločnosti Pavol Uhrin.
Novofruct nie je jedinou firmou, ktorá pozorne sleduje dianie v Číne. S ázijskou krajinou obchodujú viaceré automobilové či strojárske spoločnosti na Slovensku.
Po „čiernom pondelku“, keď čínske burzy utrpeli najväčší prepad od začiatku finančnej krízy v roku 2008 a vystrašili svetové trhy, pripúšťajú, že ich biznis sa môže spomaliť. No nie dramaticky.
Hlavne nepanikáriť
S Čínou obchoduje aj spoločnosť Huhn PressTech, ktorá vo Vrábľoch vyrába komponenty brzdových posilňovačov. Do Číny predáva desať až 15 percent svojich výrobkov, no pokles zatiaľ necíti.
„Naopak, objednávky sú na úrovni prvého polroka. Netreba zabudnúť, že pre logistické omeškanie, ktoré trvá aj päť až šesť týždňov, nás prepady môžu zasiahnuť neskôr,“ hovorí manažér firmy Rastislav Škulec s tým, že aj keby vývoz do Číny klesol o tretinu, nebolo by to likvidačné.