Ak klienti zadali na podvodnej stránke svoje heslo do on-line bankovníctva, banky odporúčajú, aby ho už ďalej nepoužívali a vytvorili si nové.
BRATISLAVA. Niektoré slovenské banky zaznamenali výskyt podozrivej e-mailovej komunikácie, ktorej cieľom je získať citlivé údaje klientov, tzv. phishing.
Napríklad Tatra banka pred týždňom, pričom v tejto banke sa útoky opakujú. Aj J&T Banka v minulosti evidovala takéto prípady, kedy bol klientovi alebo priamo do banky doručený email, ktorý mal znaky podozrivej komunikácie.
Podľa slov hovorkyne Slovenskej sporiteľne Marty Cesnakovej, banka z času na čas, naposledy na začiatku februára tohto roka, zaznamenala vlnu podvodných emailov, ktorými sa hackeri snažili získať prístupové heslá klientov k internetbankingu.
Organizujú bezpečnostné školenia
“Rozhodli sme sa proaktívne chrániť našich klientov, a preto vydávame nasledovné upozornenie: Tatra banka nikdy od klientov nežiada overenie ich osobných údajov takýmto spôsobom. To sa týka tak e-mailovej, ako aj telefonickej komunikácie," uviedla hovorkyňa Tatra banky Zuzana Povodová.
Takéto oznámenia komunikujú aj ostatné banky. A ak už klienti na podozrivý e-mail alebo prílohu klikli a zadali na podvodnej stránke svoje aktuálne heslo do on-line bankovníctva, banky odporúčajú, aby ho už ďalej nepoužívali a vytvorili si nové.
V J&T Banke podvodný e-mail poskytnú ich bezpečnostnému oddeleniu na preskúmanie.
"V prípade klientov sme zaznamenali podobné pokusy v jednotkách prípadov, nikdy však nedošlo k žiadnej škode," povedal riaditeľ divízie prevádzky J&T Banky Jozef Šimovčík.
J&T Banka, ale aj ďalšie banky, na zamedzenie takýchto prípadov organizuje rôzne bezpečnostné školenia. Oddelenie zamerané na bezpečnosť zároveň sleduje najnovšie vyskytujúce sa hrozby a tieto informácie ďalej poskytuje pracovníkom banky a tí následne klientom.
Tatra banka urobila aj právne kroky
Slovenská sporiteľňa, ktorá naposledy evidovala phishingové útoky začiatkom februára tohto roka, zaznamenala podobnú vlnu aj koncom novembra minulého roka.
"O oboch prípadoch útokov sme vďaka nášmu monitoringu vedeli takmer okamžite, zároveň sa na nás obracali aj naši obozretní klienti," skonštatovala Cesnaková.
Tatra banka na zamedzenie šírenia podvodnej komunikácie urobila aj potrebné právne kroky a spolupracuje s orgánmi činnými v trestnom konaní. "Vždy platí, že každý prípad riešime individuálne," uviedla Povodová.
Aj Prima banka v minulosti zaznamenala phishingové útoky. Išlo o podvodné správy, ktoré sa šírili prostredníctvom e-mailu a snažili sa zneužiť prihlasovacie údaje do internetbankingu Prima banky.
"Banka ihneď po zaregistrovaní tohto útoku urobila všetky dôležité opatrenia a o podvodnej správe svojich klientov informovala viacerými cestami. K škodám na účtoch našich klientov nedošlo," povedala PR špecialistka Prima banky Ľuboslava Šillerová.
Snažia sa zneškodňovať podvodné stránky
Banky uvádzajú, že na ochranu pred potenciálnymi útokmi využívajú moderné bezpečnostné technológie na viacerých úrovniach.
"Tiež sa snažíme zneškodňovať podvodné stránky, cez ktoré sa hackeri pokúšajú dostať k údajom klientov a monitorujeme podozrivé transakcie," pokračovala Cesnaková.
Avšak ako skonštatovala Šillerová, najdôležitejšou súčasťou ochrany je vždy aj samotný klient. Phishingové útoky podľa mBank vyžadujú istú spoluprácu klienta, ktorý buď zadá citlivé údaje do podvodného formulára, alebo si napríklad do počítača stiahne škodlivý softvér.
"Pravidelne sa venujeme prevencii a zverejňujeme na našej webovej stránke rady, ako zneužitiu údajov predchádzať," uviedol hovorca Zuno banky Vladimír Michna.
Odporúčajú pravidelnú aktualizáciu softvéru
Viaceré banky uvádzajú, že v poslednom období nezaznamenali zvýšený počet phishingových útokov.
"Zatiaľ sme zaznamenali iba pokusy, ktoré stroskotali na bezpečnostných opatreniach,“ uviedol Michna. “Hoci z globálneho hľadiska majú phishingové aktivity skôr rastúci trend, v uplynulom čase sme nezaznamenali zvýšený výskyt takéhoto konania zameraného na klientov našej banky," uviedla mBank.
Sberbank Slovensko taktiež nezaznamenala v posledných dňoch zvýšený výskyt phishingových útokov. Rovnako sa vyjadrila aj ČSOB, Poštová banka, UniCredit Bank, či VÚB banka.
Ako preventívne opatrenie klientom UniCredit Bank odporúča pravidelnú aktualizáciu softvéru a antivírových programov nielen na počítačoch ale i v mobiloch.
"Banka spĺňa všetky bezpečnostné štandardy a prijíma všetky potrebné opatrenia, aby k takýmto situáciám nedochádzalo," informovala hovorkyňa Poštovej banky Anna Tkáčová.
Ako povedala hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová, elektronické bankovníctvo je bezpečné, klienti však k bezpečnosti prispejú aj svojím správnym prístupom.
"Úroveň bezpečnosti internetbankingu je predovšetkým závislá na úrovni bezpečnosti, s akou používateľ pristupuje na internet. Klient by si mal v prvom rade uvedomiť, že dodržiavanie bezpečnosti pri akejkoľvek práci s internetom a obzvlášť pri finančných operáciách, je nevyhnutné," skonštatovala Tkáčová.