Od 17. novembra minulého roku, keď štát zaviedol bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov, súkromný český RegioJet protestuje. Je to nefér, myslí si RADIM JANČURA (43), majiteľ RegioJetu.
V poslednom období hovoríte dve veci. Na jednej strane hrozíte odchodom z linky Bratislava – Košice, na druhej strane od platnosti nového cestovného poriadku, teda od polovice decembra, plánujete na tejto trati pridávať vlaky. Namiesto troch súprav ich má jazdiť až šesť. Nie je v tom rozpor?
„Nie. Hovorím stále to isté. To, že sú počas prvého roka prevádzky nejaké straty, je normálne. Musím však vedieť, že v nasledujúcich rokoch sa to zmení. Na Slovensku je však takáto zmena veľmi ťažká. V nasledujúcich dňoch sa však predsa len majú začať rokovania s ministerstvom dopravy o poskytnutí kompenzácií za bezplatne cestujúcich, takzvaných zadarmistov.“
((anketa))
Prečo si myslíte, že máte nárok na kompenzácie? Veď trh na trati Bratislava – Košice je spravodlivý – ani RegioJet, ani štátne IC vlaky ich nedostávajú.
„Nie je. Súťažné právo hovorí o relevantnom trhu. Doň patria aj rýchliky, ktorým štát poskytuje kompenzácie za cestovné pre zadarmistov.“
Existuje však trh s dotovanou dopravou. Tú platí zo svojich peňazí štát. Ten si povedal, že v tejto časti, ktorú platí, bude poskytovať sociálne zľavy. Na tú, ktorú neplatí, zľavy neposkytuje.
„Ide o zložitejšiu otázku. Štát si nemôže povedať, čo chce dotovať a čo nie. Má právo urobiť objednávku verejnej služby tam, kde je jasné, že nikto iný by to za rovnakých podmienok robiť nemohol.
Ak by si štát overil, že medzi Bratislavou a Košicami nikto nie je ochotný jazdiť bez dotácií, má právo linku objednať a dotovať ju. V tomto konkrétnom prípade však treba rozlišovať prevádzkové dotácie a kompenzácie zľav pre zadarmistov. Myslím, že prevádzková dotácia by sa priblížila k nule.
Druhou vecou sú sociálne balíčky. Ak sa pre ne štát rozhodne, musí to urobiť nediskriminačne.“
V štátnych IC vlakoch však sociálne dotácie nie sú. Rovnako nie sú ani vo vašich vlakoch. Nejde teda o diskrimináciu.
„Štátne železnice doteraz dotáciu nepotrebovali. Bol jeden trh, v ktorom si rozdelili cestujúcich. Išlo o IC vlaky pre bohatších a obyčajné rýchliky pre ostatných. Neprekážalo im, že štát tieto vlaky nedotoval. Vo chvíli, keď už existuje trh a štát sa rozhodne poskytovať sociálne zľavy, nemôže tieto zľavy poskytnúť len jednému dopravcovi – tomu svojmu.“