BRATISLAVA. Kaufland pripravuje veľkú oslavu 15. výročia na Slovensku. Môže mu ju však pokaziť podnet týkajúci sa uplatňovania nekalých obchodných praktík.
Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora tvrdí, že obchodný reťazec žiada od svojich dodávateľov mimoriadne príspevky na úhradu svojich oslavy.
Kaufland obvinenia odmieta. Ministerstvo pôdohospodárstva sa bude podnetom zaoberať.
Pýtali veľa
Komora má informácie, že obchodný reťazec žiada príspevky od veľkého množstva svojich dodávateľov. V niektorých prípadoch si vraj pýtal až šesťmiestne sumy.
Poplatky majú dodávatelia podľa komory uhradiť do konca mája, keď Kaufland bude s nimi uzatvárať nové zmluvy.
„Zaplatenie poplatku, ktorý spoločnosť Kaufland použije na financovanie svojej vlastnej akcie, nepredstavuje žiadnu službu a ani žiadnu protihodnotu, ktorú Kaufland poskytne svojim dodávateľom,“ povedala hovorkyňa komory Jana Holéciová.
„Môžeme potvrdiť, že oslovujeme svojich dodávateľov, aby sa spolu s nami dobrovoľne zúčastnili na príprave akcie pri príležitosti 15. výročia,“ napísal Kaufland vo svojom stanovisku.
Spoločnosť odmieta, že by žiadala príspevky na firemnú oslavu jubilea a že by v tejto veci porušila zákon.
Komora voči reťazcu podala podnet na ministerstvo pôdohospodárstva. Dôvodom je uplatňovanie nekalých obchodných praktík voči slovenským dodávateľom potravín a porušenie zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch.
Podľa tohto zákona sa sankcia môže vyšplhať až na 300-tisíc eur.
Rezort pôdohospodárstva zatiaľ podnet nedostal. „Keď podnet dostaneme, budeme sa ním zaoberať,“ povedal hovorca ministerstva Peter Hajnala.
Ako prvý zabojoval Urpiner
Sťažnosti na nedodržiavanie korektných obchodných vzťahov a agresívnu politiku Kauflandu sa objavili aj v minulosti.
Ako prvý proti spoločnosti vystúpil banskobystrický pivovar Urpiner, ktorý voči nej podal podnet v roku 2013.
Dôvod bol rovnaký – agresívna obchodná politika a neférové podmienky.
„Obchodný vzťah, ktorý nás vtedy Kaufland nútil uzavrieť, bol postavený tak, že na každú fľašu piva Urpiner, ktorá by sa predala v Kauflande, by sme my museli doplácať. Toto sme odmietli a podali sme podnet. Vzápätí sme boli „odídení“ z Kauflandu,“ povedal za pivovar Urpiner Karol Wolf.
Pivovar, ktorý prostredníctvom Kauflandu predával takmer polovicu fľaškového piva, sa dostal do vážnych problémov.
„Našťastie, iné obchodné reťazce zákon dodržiavajú a výpadok sme dokázali v priebehu roka nahradiť,“ dodal Wolf.
Minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek pred dvoma rokmi v súvislosti s týmto prípadom hovoril o udelení pokuty. Napriek tomu k sankcii nikdy nedošlo. Nový podnet preto pivovar víta.