Hodnota indexu dosiahla najvyššiu hodnotu od októbra 2001 a prekonala aj odhady analytikov, ktorí
BERLÍN. Dôvera nemeckých spotrebiteľov v najväčšiu ekonomiku eurozóny vytrvalo stúpa a podľa aktuálneho prieskumu v júni dosiahne najvyššiu úroveň od októbra 2001.
Domácnosti v krajine očakávajú priaznivý vývoj ekonomiky a sú ochotné utratiť viac za nákupy, aj ich očakávania v otázke osobných financií klesli. Informovali o tom agentúry Reuters a RTTNews s odvolaním sa na prognózu spotrebiteľskej dôvery na jún, ktorú vypracoval inštitút pre prieskum trhu GfK.
Podľa výsledkov prieskumu, ktorý predpovedá o mesiac dopredu náladu domácností, indikátor dôvery nemeckých spotrebiteľov na jún 2015 vzrástol na 10,2 bodu z májových 10,1 bodu.
Hodnota indexu tak dosiahla najvyššiu hodnotu od októbra 2001 a prekonala aj odhady analytikov, ktorí počítali s jej poklesom na 10 bodov.
Spomedzi čiastkových komponentov, z ktorých sa zostavuje výsledný index, sa subindex očakávaní spotrebiteľov v ekonomike zvýšil o 3 body na 38,3 bodu. Ale v otázke vývoja platov sú nemeckí spotrebitelia pesimistickejší, o čom svedčí pokles príslušného indexu v májovom prieskume o 3,1 bodu na 52 bodov.
No aj napriek tomu ich ochota utrácať v máji vzrástla, a to o 4,3 bodu na 62,6 bodu. Udržala sa však pod historickým maximom 64,4 bodu, ktoré dosiahla v októbri 2006.
Súkromná spotreba v Nemecku "zatienila" export, donedávna hlavný motor jeho ekonomiky. Dôvodom je rekordne nízka nezamestnanosť, solídne príjmy a mimoriadne nízke úrokové sadzby, ktoré podporili rast spotrebiteľských výdavkov.
Podľa GfK nemeckým spotrebiteľov zatiaľ nezhoršila náladu ani dlhová kríza v Grécku. Ale inštitút zároveň upozornil, že neistota v súvislosti so zotrvaním Grécka v eurozóne, a tiež konflikt na Ukrajine a obavy z islamských teroristov môžu v budúcnosti Nemcom pokaziť náladu.