BRATISLAVA. Komplexné nové riešenie autobusovej a vlakovej dopravy predstaví vládna strana Smer až v treťom sociálnom balíčku.
Ten má byť známy začiatkom roka 2016. Na tlačovej konferencii v Bratislave to vyhlásil premiér Robert Fico (Smer).
"Téma autobusov a vlakov bude predmetom tretieho sociálneho balíčka, ktorý bude predstavený začiatkom roka 2016," uviedol premiér.
Má ísť podľa jeho slov o komplexné riešenie tejto problematiky. Na sobotňajšom sneme Smeru by tak pri predstavovaní druhého sociálneho balíčka nemali zaznieť opatrenia týkajúce zliav v autobusoch.
"Zajtra budú iné prekvapenia," avizoval Fico.
Vlaky zadarmo majú pol roka. Pridajú sa k nim možno aj autobusyČítajte
Chcú zriadiť centrálnu dopravnú autoritu
V prípade vlakovej a autobusovej dopravy je podľa ministra dopravy Jána Počiatka (Smer) problém v tom, že kým vlaky objednáva centrálne štát prostredníctvom rezortu dopravy, prímestské autobusy patria do kompetencie jednotlivých krajov.
Podľa Počiatka sa tak stáva, že na niektorých trasách jazdia súbežne vlakové aj autobusové spoje.
"Našou ambíciou je zriadiť centrálnu dopravnú autoritu, ktorá by jednotne objednávala výkony vo verejnom záujme aj na železnici, aj v autobusoch," opísal minister.
Či sa naozaj zriadi takáto jednotná centrálna autorita, alebo sa zvýši koordinácia medzi štátom a vyššími územnými celkami, to má byť známe až pri predstavení tretieho sociálneho balíčka.
Kto sa chce so Smerom zviezť zadarmoČítajte
Trinásť miliónov bude stačiť
Premiér zároveň vyzdvihol opatrenie štátu, ktorým sa zaviedlo nulové cestovné vo vlakoch pre študentov a dôchodcov. Na bezplatnú dopravu sa podľa jeho slov ku dnešnému dňu zaregistrovalo 762.000 ľudí a celkovo stúpol počet cestujúcich vo vlakoch o približne sedemnásť percent.
Záujem je podľa vlády aj o zľavy pre pracujúcich, ktoré štát zvýšil na jednotnú úroveň 50 percent. Počet týchto cestujúcich sa zvýšil o viac ako desať percent.
Štát pôvodne odhadoval, že ho budú tieto opatrenia vo vlakoch stáť ročne 13 miliónov eur. Počiatek na základe predbežných údajov trvá na tom, že táto suma bude stačiť.
V železničnej doprave sa totiž podľa neho neznížil záujem o cestovanie pri platiacich cestujúcich, vzrástol počet ľudí, ktorí vlakom dochádzajú do práce a tiež si viac ľudí kupuje miestenky. To všetko podľa neho pozitívne vplýva na tržby.