Potrebujete viac miesta pre kancelárie? Zvážte viac faktorov ako cenu, či nájomné prázdniny.
Niekoľko rád, ako spraviť čo najlepšie rozhodnutie pri výbere, dáva tím odborníkov zo spoločností Cushman & Wakefield a Wilson & Partners.
1. Dobrá adresa
Ak je pre nájomcu dôležitá adresa v centre mesta a zároveň potrebuje bezplatnú možnosť parkovania pre zamestnancov v okolí, len veľmi ťažko sa to dá skombinovať. Lokalita je pritom faktorom, ktorý predáva, nepopierateľne ide o image spoločnosti a investovať do marketingu sa vypláca.
Skúste sa vcítiť do pozície klienta, ktorý má navštíviť vašu spoločnosť. Ak má problém nájsť vašu kanceláriu, hľadá medzi bytovými domami to správne popisné číslo a neisto vstupuje do priestorov kancelárie, pretože chýba označenie spoločnosti, zrejme to nie je ideálny prvý dojem u klienta, ktorého chcete osloviť svojou službou.
2. Investícia
Základom je získať prehľad o možnostiach na trhu s kanceláriami- zistiť či porovnávané ponuky zahŕňajú rovnaké položky služieb a nákladov, porovnať, za koľko štvorcových metrov platíte vrátane podielov na spoločných priestoroch a koľko viete reálne využiť na kancelársku plochu podľa platných noriem. Prípadne, aké sú možnosti vypovedania nájomnej zmluvy a zmluvné pokuty pri predčasnej výpovedi.
Okrem štandardných podmienok nájmu, ako sú cena nájmu, nájomné prázdniny a príspevok na vybudovanie nového priestoru, je pri posudzovaní a jednaní s prenajímateľmi veľmi dôležité nezabudnúť napríklad aj na nutné vlastné investície do zariadenia kancelárie, formu zábezpeky, možnosti zväčšenia prípadne zmenšenia výmery priestorov počas trvania nájomného vzťahu alebo aj kto znáša náklady na obnovu zariadenia priestorov pri ich odovzdaní.
Toto sú veľakrát veľmi drahé „detaily“, v ktorých sa jednotlivé ponuky líšia a nájomca často zistí, že budova, o ktorú mal pôvodne záujem, nie je pre neho tá ideálna.
3. Vyjednávanie
Veľmi dôležité pri výbere kancelárie je nechať si v hre nie jedného favorita, ale minimálne dve, najlepšie tri budovy, s ktorými vstupujete do jednania o podmienkach nájomnej zmluvy.
Vytvoríte si tak dobrú pôdu pre vyjednávanie.
Niektorí väčší prenajímatelia zvyknú ešte pred samotným rokovaním o kontrakte podpísať dokument tzv. Základné nájomné podmienky, v ktorých sú zadefinované hlavné komerčné atribúty zmluvy, ako je veľkosť priestoru, výška nájmu, počet parkovacích miest, dĺžka nájomného vzťahu a podobne. Takto dohodnuté podmienky sú akýmsi konceptom pre prípravu zmluvy. Niekedy sa už v tomto dokumente stanovujú zmluvné pokuty v prípade skoršieho vypovedania nájmu – tým treba venovať extra pozornosť.
4. Pozor na záväzky
Základné nájomné podmienky sú dôležitým nástrojom na zefektívnenie rokovaní o nájomnej zmluve. Ich znenie by však mohlo byť považované za dokument, ktorý zakladá záväzok uzavrieť budúcu nájomnú zmluvu, záväzok uhradiť náklady na stavebné úpravy a pod. Taktiež môžu zakladať tzv. predzmluvnú zodpovednosť budúceho prenajímateľa a budúceho nájomcu, a to aj v prípade, ak uvádzajú, že nie sú záväzné alebo v prípade, ak aj nie sú koncipované ako zmluva o budúcej nájomnej zmluve.
Ak napríklad po podpísaní základných nájomných podmienok prenajímateľ v očakávaní podpisu nájomnej zmluvy pre nájomcu vykoná stavebné úpravy v budove, ukončí existujúci nájom alebo naopak nájomca v očakávaní uzavretia nájomnej zmluvy vynaloží náklady v súvislosti s dizajnom budúcich priestorov, všetky takto vzniknuté náklady alebo škody by mohli byť vymáhateľné napr. v prípade, ak jedna alebo druhá strana zastaví rokovania o nájomnej zmluve (napríklad budúci nájomca zastaví rokovania z dôvodu, že vlastník inej budovy mu medzičasom ponúkol lepšie nájomné podmienky).
Preto je potrebné venovať ich zneniu pozornosť, tak ako zneniu samotnej nájomnej zmluvy.
Odpovedal tím odborníkov Anna Kováčová, Ján Bryndza (Cushman & Wakefield), Robert Daniš (partner v spoločnosti Wilson & Partners)