Hospodárske výsledky Applu, Googlu, Microsoftu, Facebooku a Amazonu ukázali nielen dvojciferný rast a miliardové tržby, ale aj zmenu štruktúry biznisu.
BRATISLAVA. Päť najdôležitejších technologických firiem na svete utŕžilo spolu za uplynulý štvrťrok vyše 122 miliárd dolárov.
Výsledky Applu, Amazonu, Facebooku, Googlu aj Microsoftu, ktoré firmy zverejnili v priebehu ostatných dvoch týždňov, ukázali zdravý rast. V rovnakom období minulého roka dosiahli tržby veľkej päťky necelých sto miliárd eur.
Výsledky ukazujú aj štrukturálne zmeny v biznise spoločností. Facebook je uprostred prerodu na mobilnú firmu a investuje obrovské prostriedky do výskumu a vývoja. Apple vidí obnovu rastu predaja iPhonov, ale zdá sa, že nové veľké telefóny firmy začínajú kanibalizovať biznis iPadu.
Technologické firmy sa začínajú čoraz viac orientovať na poskytovanie služieb. Cloudový biznis Amazonu sa medziročne posilnil o polovicu a internetové služby podržali aj Microsoft, ktorý zaznamenal výpadok v hernej divízii.
Celý technologický sektor sa už roky snaží odpútať od predaja hardvéru a zarobiť poskytovaním služieb, ktoré sú na hardvér naviazané. Premenu veľkých firiem začínajú čoraz jasnejšie ukazovať aj výročné správy.
Výnimkou je Apple, ktorý videl najsilnejší rast predaja iPhonov za tri roky. Kým mobilné telefóny narástli a tvoria bezmála 70 percent tržieb spoločnosti, príjmy z doplnkových služieb nedokázali s rastom zariadení udržať krok a netvoria už ani desatinu tržieb firmy.
Apple sa vydalo presne opačným smerom ako zvyšok trhu. Historicky sa firme premyslené protitrhové rebelantstvo vyplácalo. Pohľad na čísla však nehovorí, či je súčasný vývoj výsledkom strategického plánu, alebo sa iPhonu vymkol vedeniu spod kontroly a ťahá firmu do kopca, na konci ktorého nie je most, ale útes.
Facebook mal najvyšší rast tržieb spomedzi veľkej päťky a za tri mesiace sa mu podarilo získať 50 miliónov nových používateľov. Aj napriek tomu investori od akcií firmy po zverejnení výsledkov odskočili.
Výsledky sociálnej siete skrývajú niekoľko problémov v tržbách aj počte užívateľov. Nárast tržieb Facebooku o takmer 42 percent je samostatne výborný výsledok. No rast je najpomalší za posledný rok a ak sa trend nezmení, bude sa spomaľovať aj naďalej.
Spolu s tržbami klesá aj tempo, akým Facebook získava nových užívateľov. Za rok vzrástol počet ľudí využívajúcich Facebook aspoň občas na o 13 percent na 1,4 miliardy užívateľov. Z toho toho viac ako 1,2 miliardy ľudí využíva sociálnu sieť v mobile. Tempo rastu je však najpomalšie v histórii firmy.
Aby Facebook ľudí získal, musí sieť vo veľkom investovať do inovácií. Za jeden štvrťrok minul na výskum a vývoj viac ako miliardu dolárov, čo vytlačilo celkové náklady o 83 percent na 2,6 miliardy dolárov. Približne polovicu nákladov na výskum a vývoj minul Facebook na nákup firiem alebo ľudí.
Dobrou správou je, že firme sa darí zarábať peniaze aj na mobilných telefónoch. Takmer tri štvrtiny z reklamných príjmov za posledný kvartál pochádzali zo zobrazení na mobilných zariadeniach.
Facebook sa ocitol v situácii, keď je preň čoraz ťažšie zvyšovať tržby a čoraz drahšie udržať a získať ľudí. Sieť má však už dosť ekonomickej sily na to, aby si medzi dvoma mlynskými kameňmi vytvorila manévrovací priestor.
Amazon vo výsledkoch prvýkrát samostatne vyčlenil výsledky svojej cloudovej divízie, ktorá medziročne vzrástla o polovicu a za štvrťrok utŕžila vyše 1,6 miliardy dolárov.
Najväčší americký internetový predajca však napriek vytrvalému rastu nie je ochotný vytvárať pre akcionárov zisk. Firma za prvé tri mesiace roka prerobila 57 miliónov dolárov.
Celkovo tržby vzrástli o približne 15 percent na 22,7 miliardy dolárov. Rast ťahal severoamerický trh. Tržby medzinárodnej obchodnej jednotky, ktoré tvoria približne tretinu z celkových príjmov, klesli o takmer dve percentá.
Výsledky Amazonu ukazujú, ako sa firma postupne premieňa z predajcu tovaru na poskytovateľa služieb. Amazon rozbehol predaj cloudových služieb a prenajíma počítačový výkon, ale prevádzkuje napríklad aj vlastnú videoslužbu. Ak by trend pokračoval tak ako za posledné štyri roky, bude najväčší internetový obchod v USA na konci roka 2023 zarábať už viac predajom služieb ako produktov.
Výrobca iPhonu má za sebou jeden z najúspešnejších kvartálov v histórii firmy.