Stavba diaľnic a železníc mešká. Mnohí dodávatelia Váhostavu a Doprastavu odmietajú pracovať pre reštrukturalizované firmy.
BRATISLAVA. Slovenské stavebníctvo sa dvíha z popola. Zdalo by sa, že začalo ožívať, keďže vo februári sa v krajine prestavalo takmer 245 miliónov eur, teda o 3,6 percenta viac ako za rovnaký mesiac vlani.
Pozornejší pohľad však prezradí, že odvetvie vďačí za rast najmä opravám a údržbe – tie narástli o viac ako desatinu.
Nová výstavba sa medziročne zvýšila iba kozmeticky – o necelé dve percentá. Hoci budovanie diaľnic a modernizácia železníc naozaj výrazne pridali plyn, stavba budov sa spomalila. Cítiť to, pretože tvorí až tri štvrtiny novej výstavby.
Nepripravený štát
Očakávaný rast stavebníctva mali v tomto roku zabezpečiť najmä nové úseky diaľnic a železníc. Napriek ubezpečeniam vlády o podpore sa ich reálna výstavba rozbieha iba pomaly.
Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Zsolt Lukáč vysvetľuje, že mnohé stavby sa rozbiehajú oneskorene, pretože boli administratívne nepripravené. Štát podľa neho presunul časť projektovania a vybavovania povolení na firmy, takže to museli zabezpečiť samy.
Veľké projekty ako tunel Višňové alebo úseky kysuckej diaľnice pri Žiline, ktoré sa dosúťažili už vlani, sa tak začínajú stavať iba začiatkom tohto roka.