Kevin Gaskell pracoval koncom 80. a v 90. rokoch minulého storočia pre automobilový priemysel. Bol šéfom zastúpenia Porsche a neskôr BMW pre Veľkú Britániu. Neskôr bol manažérom firiem v online službách pre automobilový priemysel a predaj, založil a viedol viacero poradenských firiem v tomto odvetví.
Auto sa najmä v západnej Európe stáva výbehovým produktom, ktorý pre mladých ľudí už nie je príliš atraktívny, majú radšej vlaky, autobusy, lietadlá, bicykle, prinajlepšom zdieľané autá.
Určite sa v Európe objavuje jasný trend medzi mladými ľuďmi preč od nadšenia z vlastníctva auta. Keď som bol dieťa, bola to vec, ktorá ma najviac lákala. Keď som dostal svoje prvé auto, bolo to veľmi vzrušujúce. Moje deti, ktoré majú niečo cez dvadsať rokov, to teraz už pokladajú iba za jednu formu dopravy. Nevidia v tom nič skvelé, netrápi ich to, môj syn si v živote neotvorí kapotu, aby sa pozrel, aký má v aute motor. Jednoducho ho to nezaujíma.
Prečo to tak je?
Využívanie verejnej dopravy rastie obrovskou rýchlosťou. Vlaky prudko zvýšili počet ľudí, ktorí ich využívajú. Čiastočne je to aj úspechom áut, pretože cesty sú teraz úplne preplnené, takže si ťažko naozaj vychutnať jazdu autom. Vo veľkých mestách Anglicka strávite veľmi veľa času v zápchach, to nie je zábava.
Vlastné auto prestalo byť otázkou statusu. Nie je jednoduché autá predávať. Ako sa automobilový priemysel vysporiada s touto výzvou?
Výrobcovia áut vidia tento trend a reagujú naň tým, že prinášajú na trh rôzne typy ponuky. Ľudia chcú autá používať, takže lízing a rôzne finančné modely sú stále obľúbenejšie a rastie ich využívanie, je to stále jednoduchšie. To bude pokračovať.
Stále je tu však dosť možností pre výrobcov áut, všímajú si najmä rozvíjajúce sa krajiny. Posledných dvadsať rokov to bola najmä Čína, teraz Brazília, India, ázijské krajiny. Stále je veľa možností rozvíjať automobilový trh, aj keď deti Západu možno trochu zmenili uhol pohľadu.
Môžu výrobcovia zlepšiť svoje šance vytvorením sociálnych riešení ako sú systémy požičiavania áut napojené na sociálne siete?
Pätnásť rokov som pracoval pre výrobcov áut a v ich predaji. Myslím, že ide o dva veľmi odlišné prístupy. Je veľmi málo výrobcov, ktorí sú aj dobrými predajcami áut, asi ani žiadneho nepoznám. Predaj spočíva v detailoch, každá sekunda je dôležitá, je to úplne iná časová perspektíva ako pri výrobcoch. Nemyslím si, že by práve automobilky mohli vstúpiť do Facebooku, rozbiehať systémy zdieľania áut a podobné riešenia. Oni by mali pracovať na tom, aby boli autá prispôsobivejšie, ponúkali žiadané riešenia, aby boli ekologicky neškodnejšie. Tiež musia byť lacnejšie, znížiť hladinu, kde si to mladí ľudia môžu dovoliť, nájsť schémy na to, autá by mali byť aj jednoduchšie.
Zabije nás nakoniec úspech našich automobiliek?Čítajte
Možno na tom ešte zarobiť?
Môj syn má teraz napríklad Ford Fiesta s malým ekologickým litrovým motorom, to je skvelé, čo to auto dokáže! Navyše má nízke náklady, pretože výrobca to pochopil, že nepredáva autá, ale vytvára dlhodobý vzťah. Takže syn platí zaň sto libier mesačne a bude ich platiť do konca svojho života, ak mu to bude vyhovovať. Je to len iný spôsob predaja, ako sme tu mali pred dvadsiatimi rokmi. Myslím že zdieľanie áut a vytváranie požičiavacích systémov je tiež rastová oblasť, nie je to však niečo, čo by rozbiehali výrobcovia.
Čo mladým ľuďom v autách chýba?