VIEDEŇ. Letisko Viedeň zažíva veľmi dobré časy. Po rekordnom počte prepravených cestujúcich a vzostupe zisku za rok 2014 sa aj jeho akcie nachádzajú zhruba na úrovni z roka 2008.
Kurz akcií letiska do dnešného poludnia stúpol o 1,55 % na 77,93 eura. Informovala o tom agentúra APA.
Vlaňajší zisk medziročne vzrástol o 12,5 % a obrat z obchodov a gastronómie o 4,1 %. Podľa člena predstavenstva Juliana Jägera je potešiteľné, že cestujúci v priemere míňajú na letisku viac peňazí.
Vlani tu otvorili 22 nových obchodov a reštauráciu cateringového koncernu Do&Co. Vedenie letiska vyjadrilo spokojnosť s podielmi na Malte a v Košiciach. Malta International Airbort prispel k hospodárskemu výsledku Viedne sumou 4,7 milióna eura a Košice sumou jedného milióna eur.
Chystajú ďalšie investície
Vedenie letiska aj napriek nepriaznivej situácii na východ od Európy potvrdilo tohtoročné ciele. Obrat má medziročne stúpnuť zo 630,2 na 645,0 milióna eur, čistý zisk z 82,5 aspoň na 85,0 milióna eur a zadlženosť má klesnúť z 506,2 pod 500,0 milióna eur.
Podľa finančného riaditeľa Günthera Ofnera vlani sa zadlženosť znížila o 127 miliónov eur a produktivita od roka 2011 vzrástla o 20 %.
Viedeň od 1. marca sprísnila bezpečnostné kontroly elektronických prístrojov, najmä z hľadiska stôp po manipulácii s nimi.
Od jesene sa sprísnia aj kontroly cestujúcich a batožiny na prítomnosť výbušnín. Dôvodom pre tieto kroky sú nové európske pravidlá a vzhľadom na to letisková bezpečnostná firma VIASY príjme ďalších sto ľudí a investuje päť miliónov eur do vybavenia.
Ofner uviedol, že letisko je pripravené aj na budúce investície. K nim okrem iného patrí výstavba tretej vzletovej a pristávacej dráhy, ktorej projekt sa vyjasní v priebehu nasledujúcich piatich až desiatich rokov. Letisko sa pripravuje práve na tento projekt.
V tomto roku chce Viedeň investovať 95 miliónov eur do rozšírenia nákladného terminálu a kancelárskych priestorov. Rozhodnutie o ďalšom osude Terminálu 2 by malo padnúť do konca apríla.
Cestujúcich ubudlo
Úsporné opatrenia z predchádzajúcich rokov pocítili aj zamestnanci, keďže podstatne menej pracovníkov muselo zvládnuť viac úloh.
Na druhej strane budú profitovať zo zvýšenia dividendy z 1,30 na 1,65 eura za akciu. Zamestnanecká nadácia vlastní 10 % akcií viedeňského letiska a medzi pracovníkov sa tak rozdelí celkovo 3,47 milióna eur, čo znamená v priemere 42 % mesačnej mzdy.
Spolkové krajiny Dolné Rakúsko a Viedeň, ktoré vlastnia 20 % každá, dostanú zhruba 6,93 milióna eur. Nový najväčší akcionár, austrálsky penzijný fond IFM, sa môže tešiť na 10,4 milióna eur. Austrálčania koncom minulého roka kúpili 29,9 % za 82 eur za akciu.
Na druhej strane letisko pocíti dôsledky ukrajinskej krízy, ktorá škodí najmä jeho najväčšiemu klientovi Austrian Airlines (AUA). V dôsledku klesajúceho dopytu po letoch do Ruska zaznamenalo letisko v januári medziročný pokles počtu vybavených cestujúcich o 5,9 % a člen predstavenstva Julian Jäger upozornil na možnosť, že podľa tohto kritéria bude rok 2015 slabší. Jäger odhaduje celoročný vzostup počtu cestujúcich na nulu až dve percentá.