BRATISLAVA. Štát vám môže nepriamo predať paušál či internetové pripojenia aj po lete, keď jednofarebná vláda Smeru plánuje doprivatizovať 49-percentný balík akcií v Slovak Telekome.
Na telekomunikačný trh totiž zvažuje vstup Slovenská pošta. Už vlani podpísala memorandum o spolupráci so spoločnosťou Swan, ktorá vlani získala za 6,6 milióna eur frekvencie na mobilnú 4G sieť, informuje Trend.sk.
Priamo alebo nepriamo
Memorandum rieši možnosti budúcej spolupráce štátnej pošty a telekomunikačného operátora. Generálny riaditeľ pošty Tomáš Drucker teraz hovorí, že dlhodobá spolupráca so Swanom si vyžaduje, aby mal štát vplyv na riadenie operátora.
„Nevylučujem majetkový vstup,“ povedal pre týždenník Trend Drucker. Pošta by mohla vstúpiť do spoločnosti Swan Mobile, ktorú si Swan založil vlani a cez ktorú chce ponúkať mobilný internet či bežné paušály na telefonovanie a esemeskovanie.
Podniky môžu spolupracovať priamo, teda Slovenská pošta bude predávať produkty Swan Mobile, alebo nepriamo a pošta sa stane virtuálnym operátorom v sieti Swan Mobile. To by napríklad znamenalo, že na zmluvách či SIM kartách by bolo logo štátnej pošty.
Potrebujú prenájom siete
Zatiaľ nevedno, kedy by sa mala podoba spolupráce medzi Slovenskou poštou a Swanom usporiadať. Drucker povedal, že to bude až potom, čo Swan spustí svoju mobilnú sieť.
Štart predaja služieb momentálne stojí na ochote konkurenčných operátorov, Swan si od nich potrebuje prenajať siete. Tie bude využívať, kým nevybuduje hustejšiu sieť vlastných vysielačov.
Orange, Telekom aj O2 majú podľa licencií povinnosť prenajímať Swanu siete za férových podmienok, podmienkou na štart prenájmu bolo to, aby Swan pokryl vlastnou sieťou aspoň pätinu populácie. To už sa stalo, no konkurencia mu siete nesprístupnila. Swan sa preto sťažoval Úradu na reguláciu elektronických komunikácií, no ten ešte nerozhodol.
Kúpa akcií v nepoštárskej firme by pre Slovenskú poštu nebola novinkou. Len minulý mesiac oznámila vstup do Poisťovne Poštovej banky. Za 20-percentný podiel v poisťovni zaplatí finančnej skupine J&T 6,1 milióna eur počas troch rokov, podnik sa časom premenuje na Poštovú poisťovňu.
Drucker si od kúpy akcií sľubuje užšiu spoluprácu pri predaji poistných produktov. Výnosy z ich predaja totiž majú pošte nahrádzať klesajúce tržby z tradičných poštových služieb.