BRATISLAVA. Všetci ľudia pri ceste do práce vlakmi môžu od 1. februára využívať zvýšenú zľavu vo výške 50 % z obyčajného cestovného.
Na zľavu majú nárok cestujúci, zamestnanci i živnostníci, s týždennými a mesačnými traťovými časovými predplatnými cestovnými lístkami vo vozňoch 2. triedy vo vnútroštátnej preprave.
Rátajú s nárastom cestujúcich
Platí to pre osobnú železničnú dopravu vo verejnom záujme, teda s podporou štátu. Zvýšenie zľavy bude podľa ministerstva dopravy Jána Počiatka stáť 1,35 mil. eur a tento výpadok v tržbách by mali vykryť príjmy z nárastu cestujúcich.
Pri ceste do práce boli doteraz zľavy v prípade obojsmerného týždenného lístka 35 % a mesačného 45 %.
"Každý občan Slovenska, ktorý si kupuje týždenný alebo mesačný lístok na železnici v 2. triede, bude mať od dnešného dňa celoplošnú zľavu 50 %. Toto opatrenie sa dotýka okolo 11 % všetkých osôb, ktoré sú prepravené slovenskými železnicami," povedal na tlačovej besede premiér Robert Fico.
Zvýšenie zľavy podľa Fica môže viesť k nárastu cestujúcich vo vlakoch. Napríklad, týždenný lístok medzi Bratislavou a Trenčínom do zvýšenia zľavy stál 40,5 eura a od nedele stojí 31 eur.
Fico potvrdil, že vláda dôsledne naplní všetky opatrenia v prvom sociálno-ekonomickom balíku. "Možno o dva mesiace vám predstavíme druhý sociálny balík, ktorý bude možno ešte zaujímavejší ako prvý, ale čakáme na rozhodnutie o finančnom krytí," dodal Fico.
Zadarmo to nepôjde
Všetko však má svoje mantinely. Vláda Roberta Fica určite nepristúpi k rozhodnutiu zaviesť vo vlakoch cestovanie zadarmo pre pracujúcich. Čiže ľudí, ktorí majú príjem a zarábajú.
Keď totiž v novembri minulého roka spúšťal štát prepravu vo vlakoch zadarmo pre dôchodcov a študentov, chcel tým podľa Fica ochrániť tieto dve ohrozené skupiny. "V tomto okamžiku je cestovanie zadarmo pre pracujúcich jednoducho nereálne," zdôraznil premiér.
Čo sa týka zliav pri cestovaní autobusmi, na to je podľa jeho slov potrebné najskôr zosúladiť vlaky a autobusy. "Pokiaľ nedôjde k harmonizácii železničnej a autobusovej dopravy do budúcnosti, nemáme žiaden dôvod o niečom podobnom uvažovať v najbližších mesiacoch alebo rokoch," opísal.
Problémom autobusovej dopravy je podľa neho aj to, že autobusové spoločnosti majú zmiešané vlastníctvo. Sú v nich súkromní vlastníci, kraje a niekde aj štát. "Sme pripravení baviť sa o harmonizácii vlakovej a autobusovej dopravy, ale to vyžaduje nejaký čas," doplnil predseda vlády.