Londýnsky super tunel prirovnávajú odborníci k operácii srdca pri plnom vedomí pacienta.
Výstavba podzemnej železnice Crossrail prebieha od roku 2009 a ide o najväčší inžiniersky projekt v Európe. Stáť bude približne 15 miliárd libier a skráti cestu z letiska Heathrow, ktoré patrí k najrušnejším v Európe do centra Londýna na 28 minút.
Nový železničný tunel bude dlhý štyridsaťdva kilometrov a povedie v hĺbke štyridsať metrov, tak aby sa vyhol kanalizácii, inžinierskym sieťam, základom budov a už existujúcim linkám metra, na ktoré sa plánuje napojiť.
K približne tristo staniciam londýnskeho metra pribudne desať nových, rekordne veľkých a odhaduje sa, že nová železnica prepraví ročne dvesto miliónov cestujúcich. Vlakové súpravy budú dvesto metrov dlhé a pojmú 1500 cestujúcich.
V špičke zvládne trať dvadsaťštyri vlakov za hodinu, čiže každú dva a pol minútu jeden spoj. Kapacita londýnskeho metra sa zvýši o desať percent.
To, ako prebieha razenie tunelov v extrémnych podmienkach, bez toho, aby sa narušil chod metra, či statika budov, si môžete pozrieť každý januárový utorok o 20.10 h na stanici Viasat Explore v dokumente Londýnsky supertunel.
[content type="video" source="youtube" id="BGBGy8Jx9fs?list=PLF8E85417123BEF2F" width="640" height="360"][/content]
V 60. rokoch 19. storočia fotograf Henry Flatcher zkodumentoval stavbu prvých trás metra. Zdroj fotografií: Museum of London / Henry Flather.