SME

Slovenská firma Troliga chce v Levoči vyrábať elektrobusy

Od jari by nová produkcia mala zdvojnásobiť počet zamestnancov na sto ľudí.

Modely Leonis sa budú od jari v Levoči vyrábať aj ako elektrobusy.Modely Leonis sa budú od jari v Levoči vyrábať aj ako elektrobusy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ TROLIGA BUS)

Čínske elektrobusy sa pod Tatrami neosvedčili, závod v Levoči má produkovať vlastný koncept s európskymi súčiastkami a batériami Samsung.

PREŠOV, BRATISLAVA. Slovenský výrobca autobusov Troliga Bus by mal od jari budúceho roka začať vyrábať vlastný elektrobus. Informuje o tom riaditeľ predaja pre Európu prešovskej spoločnosti Branislav Mitrovčák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa jeho slov by vo výrobnom závode Troliga v Levoči mali ročne vyprodukovať zhruba 50 elektrických mestských autobusov Leonis EV. Mali by smerovať aj do zahraničia vrátane západných trhov.

SkryťVypnúť reklamu

Nová výroba by mala vytvoriť zhruba 50 nových pracovných miest, čo zdvojnásobí terajší stav. Doteraz firma vyrábala autobusy s naftovým motorom Cummins, tento rok ich závod opustí približne 50 kusov.

Nemecká technika

Prešovská spoločnosť bude vyrábať elektrobusy ako variáciu svojho 12-metrového mestského modelu Leonis pre 31 sediacich a 71 stojacich cestujúcich v spolupráci s nemeckými firmami.

Mala by pritom využívať napríklad nápravy s bezprevodovým elektrickým pohonom ZAwheel od spoločnosti Ziehl-Abegg. Vodou chladené elektromotory dosahujú bežný výkon 113 kilowattov a maximálny výkon 182 kilowattov.

Pohony sú podľa informácií firmy umiestnený priamo v nábojoch nápravy, čo umožňuje úsporu spotreby, pretože autobus nepotrebuje prevodovku ani diferenciál. Pri brzdení systém využíva rekuperáciu energie naspäť do batérií.

SkryťVypnúť reklamu

Batérie od juhokórejského výrobcu Samsung majú byť umiestnené na streche autobusu a majú poskytovať životnosť 20 rokov. Rýchlonabíjaním ich možno dobiť za jeden a pol hodiny, bežné dobíjanie trvá tri hodiny.

Okrem elektrobusov vyrába Troliga Bus aj prímestské a mestské vozidlá, či poschodové autobusy. Pripravujú sa nízkopodlažné verzie, či pohon zemným plynom.

Testovanie pod Tatrami

Podľa Branislava Mitrovčáka budú elektrobusy najprv testovať v spoločnosti SAD Poprad, ktorej je firma Troliga vlastníkom. Neskôr ich poskytnú na skúšku aj ďalším prevádzkovateľom mestskej dopravy na Slovensku aj v zahraničí.

V minulosti spoločnosť podľa informácií tlačovej agentúry SITA uvažovala nad výrobou elektrobusu v spolupráci s čínskou firmy BYD. Pri testovaní v SAD Poprad sa však neosvedčil pri nízkych teplotách.

SkryťVypnúť reklamu

Troliga sa rozhodol vyvinúť vlastný koncept elektroautobusu. Upravil svoj nízkopodlažný model a doplnil ho elektrickou časťou od európskych výrobcov a batériami Samsung.

„Sú menej náročné na teplotu, bezúdržbové, náš systém je menej hlučný a má nižšiu spotrebu,“ vysvetľuje Mitrovčák. Dôležité sú podľa neho nízke náklady na prevádzku a v turistickej oblasti ako Vysoké Tatry aj ekologický faktor s nulovými emisiami.

Do Ruska z Poľska

Spoločnosť BYD nedávno ohlásila výstavbu dvoch výrobných závodov v Európe v Anglicku a Poľsku. Pripravuje sa dodávať na európsky trh svoje elektrobusy, pričom záujem vidí najmä vo veľkých západoeurópskych mestách a v Rusku.

V minulosti však už viackrát plánovala výrobné závody po Európe, z ktorých napokon zišlo, ako napríklad v Bulharsku. Ohlásila aj závody v Kalifornii alebo Brazílii.

SkryťVypnúť reklamu

Čínski výrobcovia majú zvyčajne vážne nedostatky najmä v oblasti životnosti a výkonnosti svojich batérií a spotreby vozidiel.

Väčšina z 50 elektrobusov, dodaných pre Olympijské hry v Pekingu v roku 2008 napríklad podľa portálu chinaautoweb.com skončila prevádzku o tri roky neskôr pre vysoké náklady na prevádzku a problémy s kapacitou nabíjacej stanice.

Prečítajte si tiež:Čínska automobilka BYD postaví dva závody v EurópeČítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 23 186
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 357
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 305
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 894
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 633
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu