Čínske elektrobusy sa pod Tatrami neosvedčili, závod v Levoči má produkovať vlastný koncept s európskymi súčiastkami a batériami Samsung.
PREŠOV, BRATISLAVA. Slovenský výrobca autobusov Troliga Bus by mal od jari budúceho roka začať vyrábať vlastný elektrobus. Informuje o tom riaditeľ predaja pre Európu prešovskej spoločnosti Branislav Mitrovčák.
Podľa jeho slov by vo výrobnom závode Troliga v Levoči mali ročne vyprodukovať zhruba 50 elektrických mestských autobusov Leonis EV. Mali by smerovať aj do zahraničia vrátane západných trhov.
Nová výroba by mala vytvoriť zhruba 50 nových pracovných miest, čo zdvojnásobí terajší stav. Doteraz firma vyrábala autobusy s naftovým motorom Cummins, tento rok ich závod opustí približne 50 kusov.
Nemecká technika
Prešovská spoločnosť bude vyrábať elektrobusy ako variáciu svojho 12-metrového mestského modelu Leonis pre 31 sediacich a 71 stojacich cestujúcich v spolupráci s nemeckými firmami.
Mala by pritom využívať napríklad nápravy s bezprevodovým elektrickým pohonom ZAwheel od spoločnosti Ziehl-Abegg. Vodou chladené elektromotory dosahujú bežný výkon 113 kilowattov a maximálny výkon 182 kilowattov.
Pohony sú podľa informácií firmy umiestnený priamo v nábojoch nápravy, čo umožňuje úsporu spotreby, pretože autobus nepotrebuje prevodovku ani diferenciál. Pri brzdení systém využíva rekuperáciu energie naspäť do batérií.
Batérie od juhokórejského výrobcu Samsung majú byť umiestnené na streche autobusu a majú poskytovať životnosť 20 rokov. Rýchlonabíjaním ich možno dobiť za jeden a pol hodiny, bežné dobíjanie trvá tri hodiny.
Okrem elektrobusov vyrába Troliga Bus aj prímestské a mestské vozidlá, či poschodové autobusy. Pripravujú sa nízkopodlažné verzie, či pohon zemným plynom.
Testovanie pod Tatrami
Podľa Branislava Mitrovčáka budú elektrobusy najprv testovať v spoločnosti SAD Poprad, ktorej je firma Troliga vlastníkom. Neskôr ich poskytnú na skúšku aj ďalším prevádzkovateľom mestskej dopravy na Slovensku aj v zahraničí.
V minulosti spoločnosť podľa informácií tlačovej agentúry SITA uvažovala nad výrobou elektrobusu v spolupráci s čínskou firmy BYD. Pri testovaní v SAD Poprad sa však neosvedčil pri nízkych teplotách.
Troliga sa rozhodol vyvinúť vlastný koncept elektroautobusu. Upravil svoj nízkopodlažný model a doplnil ho elektrickou časťou od európskych výrobcov a batériami Samsung.
„Sú menej náročné na teplotu, bezúdržbové, náš systém je menej hlučný a má nižšiu spotrebu,“ vysvetľuje Mitrovčák. Dôležité sú podľa neho nízke náklady na prevádzku a v turistickej oblasti ako Vysoké Tatry aj ekologický faktor s nulovými emisiami.
Do Ruska z Poľska
Spoločnosť BYD nedávno ohlásila výstavbu dvoch výrobných závodov v Európe v Anglicku a Poľsku. Pripravuje sa dodávať na európsky trh svoje elektrobusy, pričom záujem vidí najmä vo veľkých západoeurópskych mestách a v Rusku.
V minulosti však už viackrát plánovala výrobné závody po Európe, z ktorých napokon zišlo, ako napríklad v Bulharsku. Ohlásila aj závody v Kalifornii alebo Brazílii.
Čínski výrobcovia majú zvyčajne vážne nedostatky najmä v oblasti životnosti a výkonnosti svojich batérií a spotreby vozidiel.
Väčšina z 50 elektrobusov, dodaných pre Olympijské hry v Pekingu v roku 2008 napríklad podľa portálu chinaautoweb.com skončila prevádzku o tri roky neskôr pre vysoké náklady na prevádzku a problémy s kapacitou nabíjacej stanice.