BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko nezačína svoj prvý reálny boj o zákazníka práve najlepšie.
Na vlaky InterCity, ktoré začnú v nedeľu premávať podľa nového cestovného poriadku, si stále nie je možné kúpiť lístok cez internet.
Práve „icečka“ sú výkladnou skriňou štátneho dopravcu a zároveň jeho tromfom voči novým žltým vlakom spoločnosti RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami. „Predaj cez internet nie je možný, lístok si môžete kúpiť len na stanici,“ oznamuje zákazníkom pracovníčka telefonického kontaktného centra.
Železnice chcú dostať do vlakov IC milionárovČítajte
Najneskôr v nedeľu
Pokiaľ si teda cestujúci chce s predstihom kúpiť lístok na štátne expresy, napríklad na bratislavskej hlavnej stanici si v stredu cez obed musel vystáť päťminútový rad pred okienkom.
Naopak konkurenčný RegioJet predaj lístkov cez internet umožňuje už od konca novembra.
Majiteľ súkromného dopravcu Radim Jančura preto celú situáciu zobral ako dobrú príležitosť si do štátneho konkurenta opätovne rýpnuť.
„Sú štyri dni do nového cestovného poriadku a Železničná spoločnosť Slovensko stále nepredáva cez internet lístky na vlaky IC, nezverejnila ich ceny, ani podmienky,“ hovorí Jančura.
Zástupcovia štátnych železníc sľubujú, že internetový predaj bude možný najneskôr v nedeľu, kedy nový cestovný poriadok začína platiť.
„Lístky na IC vlaky s platnosťou po 14. decembri budú dostupné v najbližších dňoch,“ tvrdí hovorkyňa železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.
A dodáva, že pri všetkých ostatných spojoch s nákupom lístkov po sieti nie je problém. „Zmeny súvisiace s vyše 1600 vlakmi prevádzkovanými vo verejnom záujme sú už dlhšie zapracované a je možné si na ne lístok kúpiť,“ spresňuje hovorkyňa.
Prevratná novinka
Vlaky InterCity sa od bežných rýchlikov odlišujú nielen tým, že na ne ZSSK nedostáva dotácie, ale aj rozdielnym cenníkom.
Štátny dopravca sa totiž rozhodol zaviesť po 14. decembri pohyblivé ceny lístkov, ktoré budú podobne ako v aerolinkách závisieť od predstihu, v akom si ich cestujúci rezervuje.
Zrejme i táto - na pomery slovenských železníc – nebývalá novinka, spôsobila zdržanie pri zavedení internetového predaja. Doteraz mala totiž ZSSK skúsenosti len s predajom lístkov za fixné ceny, ktoré naďalej zostávajú v platnosti pre bežné rýchliky a osobáky.
Okrem zmeny filozofie tvorby cien ZSSK sľubuje vo vlakoch InterCity i ďalšie novinky. Po vzore RegioJetu napríklad pre všetkých cestujúcich zavádza bezplatnú roznášku novín či nápojov.
Majiteľ RegioJetu nad tým krúti hlavou. „Tieto IC vlaky sú svetový unikát. Doteraz mali na trati monopol a napriek tomu boli v strate. Teraz na poslednú chvíľu vymýšľajú skvalitnenie služieb, na čo mali dlhé roky čas,“ hovorí Jančura.