SME

Bezplatné cestovanie vyvolalo inváziu nových vlakov

Zahustenie koľajníc novými spojmi má stáť jedenásť miliónov ročne.

Grafikon sa uprostred decembra zahustí.Grafikon sa uprostred decembra zahustí. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Ľuďom, ktorí budú cestovať medzi Bratislavou a Žilinou, sa naskytne na slovenské pomery nebývalá možnosť výberu.

Len v poobedňajších hodinách im štátna Železničná spoločnosť Slovensko pridá dva nové vlaky. Vďaka tomu budú môcť cestovať v priemere každých 45 minút.

Polepšia si napríklad aj pasažieri medzi Prešovom a Lipanmi. Tým v pracovných dňoch pribudnú tri páry vlakov.

Zavádzanie týchto a ďalších spojov je súčasťou cestovného poriadku, ktorý začína platiť túto nedeľu. Vďaka nemu sa prvýkrát po dlhom čase slovenské koľajnice výrazne zahustia. „Zatiaľ čo uplynulé roky sa na železnici sekalo, teraz sa trend obracia,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Gábor.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Vlaky za 11 miliónov

V reči čísel vyzerá situácia nasledovne: Železničná spoločnosť pridá 105 vlakov, čo znamená päťpercentný nárast oproti dnešku.

Nové spoje pribudnú po celom Slovensku, pričom najviac sa zahustí doprava v Bratislavskom a Žilinskom kraji.

Dôvodom je predovšetkým zvýšený počet pasažierov po zavedení bezplatného cestovania pre žiakov a dôchodcov.

Železničiari sa až doteraz vyrovnávali s náporom pripájaním nových vagónov. Nové vlakové spoje už majú priniesť trvalejšie riešenie.

„Dôjde k reálnemu zahusteniu dopravy o nové spoje. Zásadne tak narastie naša kapacita,“ dodal Gábor.

Zavádzanie desiatok spojov má však i svoju cenu. Železničná spoločnosť, ktorá už dnes inkasuje od štátu zhruba 200 miliónov eur ročne, odhaduje, že posilnenie vlakov bude stáť 11 miliónov eur. „Musíme brať do úvahy náklady na elektrinu, naftu, personál aj náklady za použitie infraštruktúry či údržbu vozidiel,“ spresnil Gábor.

Železnice už v uplynulých týždňoch museli prijať takmer osemdesiat nových zamestnancov. „Vo vlakoch pribudlo viac práce, preto sme museli posilniť náš vlakový personál. Okrem toho sme prijali niekoľko nových pokladníkov a ľudí do kontaktných centier,“ spresnil riaditeľ.

Aký bude celkový účet za bezplatné jazdy, pritom nie je jasné. Vláda Roberta Fica zatiaľ ponúkla len odhad vo výške „minimálne 13 miliónov eur ročne“. Už len jedenásťmiliónové náklady na nové spoje však ukazujú, že sa politici držali dosť pri zemi.

Sami železničiari o celkových nákladoch zatiaľ nehovoria. „O číslach pre budúci rok hovoriť nemôžeme, najprv s nimi oboznámime dozornú radu,“ dodal Gábor.

Koženky na ústupe

So zvýšeným náporom cestujúcich majú pomôcť aj nové eurovlaky, ktoré pribúdajú na koľajniciach. V súčasnosti štátny prepravca preberá päť elektrických a sedem dieselových súprav.

„Tieto súpravy nasadíme v najbližšom čase do prevádzky, aby nahradili viac než tridsaťročné vozne s koženkovými sedadlami,“ hovorí Igor Krško, riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko.

Štátny dopravca od roku 2008 získal štyridsaťštyri nových súprav. Ďalších sedemnásť má ešte pribudnúť.

Nové vlaky vyrábajú vagónky vo Vrútkach a českej Studénke. Náklady na ich obstaranie majú dosiahnuť necelých 400 miliónov eur, pričom väčšinu by mala hradiť Európska únia.

Stĺpček Romana Pataja: Na krku

Veľa nových vlakov teoreticky znamená veľa spokojných zákazníkov a mnoho iných výhod, ale len ak pridávanie spojov nie je dôsledkom škodlivých krokov politikov, ktorí tie existujúce preplnili cestujúcimi zadarmo.

Všetci tí ľudia potom musia chodiť aj v prastarých súpravách, pretože inak by sa nikam neodviezli.

Aby nemali pocit, že ich vezú ako dobytok, železnice musia kupovať nové vozne, na ktoré nemajú a eurofondy všetko nepokryjú.

Hľadať v tom celom ekonomický zmysel nemá význam. Stačí, že vládny Smer si našiel biele miesto na trhu s populizmom a chvíľu sa z neho bude snažiť vytlačiť nejaké percentá.

Najhoršie je, že aj keď tie percentá pominú, cena za ich získanie nezmizne spolu so Smerom, ale zostane nám na krku natrvalo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 698
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 519
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 693
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 688
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 989
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 677
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 415
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 340
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 099
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 778
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Spotrebiteľské ceny oboch benzínov dosiahli najvyššie hodnoty za posledných 20 týždňov.


TASR
Ilustračné foto

Cez víkend sa čas posúva o jednu hodinu dopredu.


SITA
Eduard Šebo (3 ku 2)

Eduard Šebo patrí medzi najbohatších Slovákov.


Ilustračné foto.

Utlmovali aj ceny v silných výrobných odvetviach.


SITA
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 340
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 099
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 778
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu