Článok bol aktualizovaný o stanovisko ZSSK 27.11. o 19:00
RegioJet vraj zarobí aj pri lacných lístkoch, kde štátne expresy vyrábajú stratu.
BRATISLAVA. Šéf RegioJetu Radim Jančura je presvedčený, že štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) bude musieť čoskoro niektoré IC–vlaky medzi Košicami a Bratislavou zrušiť. „Vo februári alebo marci asi zastavia všetky, lebo sú drahí,“ tvrdí Jančura.
Podľa neho mala ZSSK už dávno optimalizovať IC-vlaky tak, aby ich jazdilo menej a smerovali do viac miest. „Takto konkurujú sami sebe,“ myslí si šéf RegioJetu.
IC-čkam podľa neho poškodí najmä zavedenie bezplatného cestovania pre študentov a dôchodcov.
RegioJet dnes ohlásil štart predaja lístkov na tejto trati, najlacnejšie jednosmerné z Bratislavy do Košíc začínajú od deväť eur. Z Bratislavy do Trenčína sa cestujúci môže pri včasnom nákupe cez internet dostať už za 4,40 eura.
Väčšina cestujúcich však bude platiť viac, v priemere sa cena lístka dostane na dvojnásobok, vo vyšších triedach pohodlia aj viac. Za podobné ceny dnes lístky na IC-vlaky predáva aj konkurenčná ZSSK.
Riaditeľka jej komunikácie Jana Morháčová odmieta, že by štátny dopravca plánoval zastaviť IC-vlaky. "Vyjadrenie o rušení našich najlepších vlakov v marci považujeme za zbožné želanie majiteľa RegioJetu a iba jednu z ďalších provokácií hraničiacu s ohováraním," hovorí.
"Chápeme jeho nervozitu z neúspechov snáh ako sa konečne dozvedieť novinky, ktoré zavedieme súbežne s rozbehom jeho vlakov," tvrdí Morháčová.
RegioJet začal predaj lístkov na rýchliky do Košíc od 9 eur, ZSSK ceny nezverejníČítajte
Zisk z dlhých vlakov
Podľa Jančuru sú žlté expresy medzi Prahou a Košicami v zisku aj pri cenách od 9 eur a podobne ho čoskoro dosiahnu aj pri linkách z Bratislavy.
Dôvodom, že sa RegioJet tento rok dostal do prevádzkového zisku je nákup ďalších vagónov, takže môže vypravovať dlhšie vlaky. Náklady na jednu jazdu sa tak rozložia na viacerých platiacich cestujúcich.
Rýchliky IC na Slovensku premávajú v komerčnej prevádzke, štát na ne priamo neprispieva dotáciami. ZSSK vlani vytvorila ich prevádzkou stratu 1,7 milióna eur, výrazne menej, ako sa čakalo.
Na nulu by sa mali podľa plánov firmy dostať do dvoch rokov, vyžaduje si to však zvýšenie cien. To si v tvrdej konkurencii, ktorá na trhu od polovice decembra nastane, možno ťažko predstaviť.
Česká cenová vojna vlakov sa pred Vianocami predĺži do KošícČítajte
Kto vydrží a kto zarobí
Vyťaženosť štátnych IC–vlakov sa vlani dostala na 70 percent. Koľko to bude po zavedení bezplatného cestovania pre deti, študentov a dôchodcov v bežných rýchlikoch, si železničiari netrúfajú odhadnúť.
Mnohí študenti radšej ušetria a presadnú do pre nich bezplatného dotovaného rýchlika. Na druhej strane si platiaci cestujúci radšej priplatia za InterCity, ako by sa tlačili v prepchatých starých vagónoch.
Pre jazdu na hlavnej slovenskej trati si od rakúskej lízingovej spoločnosti European Loco Lease prenajal lokomotívy Siemens Vectron. Tri štvorsystémové elektrické rušne s výkonom 6400 kilowattov sú najmodernejšie, aké sa v Európe používajú.
Vyrábajú sa od roku 2010 a môžu dosiahnuť najvyššiu traťovú rýchlosť 200 kilometrov za hodinu. Dokážu na ňu zrýchliť za 30 sekúnd. RegioJet začal Vectrony používať najprv tento mesiac v Česku, od polovice decembra prejdú na Slovensko.
Doteraz na ťahanie svojich vlakov využíval elektrické lokomotívy Škoda radu 162 zvané Pershing, ktoré ťahajú vlaky aj na Slovensku. Tie však môžu dosahovať iba rýchlosť 140 km/h.