SME

RegioJet tvrdí, že štátne železnice zastavia InterCity do Košíc, ZSSK to odmieta

Súkromné expresy vraj zarobia aj pri lacných lístkoch tam, kde štátne vyrábajú stratu.

RegioJet chce z najzaujímavejšej slovenskej diaľkovej trate vytlačiť štátneho dopravcu ZSSK.RegioJet chce z najzaujímavejšej slovenskej diaľkovej trate vytlačiť štátneho dopravcu ZSSK. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - Tibor Somogyi)

Článok bol aktualizovaný o stanovisko ZSSK 27.11. o 19:00

RegioJet vraj zarobí aj pri lacných lístkoch, kde štátne expresy vyrábajú stratu.

BRATISLAVA. Šéf RegioJetu Radim Jančura je presvedčený, že štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) bude musieť čoskoro niektoré IC–vlaky medzi Košicami a Bratislavou zrušiť. „Vo februári alebo marci asi zastavia všetky, lebo sú drahí,“ tvrdí Jančura.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa neho mala ZSSK už dávno optimalizovať IC-vlaky tak, aby ich jazdilo menej a smerovali do viac miest. „Takto konkurujú sami sebe,“ myslí si šéf RegioJetu.

SkryťVypnúť reklamu

IC-čkam podľa neho poškodí najmä zavedenie bezplatného cestovania pre študentov a dôchodcov.

RegioJet dnes ohlásil štart predaja lístkov na tejto trati, najlacnejšie jednosmerné z Bratislavy do Košíc začínajú od deväť eur. Z Bratislavy do Trenčína sa cestujúci môže pri včasnom nákupe cez internet dostať už za 4,40 eura.

Väčšina cestujúcich však bude platiť viac, v priemere sa cena lístka dostane na dvojnásobok, vo vyšších triedach pohodlia aj viac. Za podobné ceny dnes lístky na IC-vlaky predáva aj konkurenčná ZSSK.

Riaditeľka jej komunikácie Jana Morháčová odmieta, že by štátny dopravca plánoval zastaviť IC-vlaky. "Vyjadrenie o rušení našich najlepších vlakov v marci považujeme za zbožné želanie majiteľa RegioJetu a iba jednu z ďalších provokácií hraničiacu s ohováraním," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

"Chápeme jeho nervozitu z neúspechov snáh ako sa konečne dozvedieť novinky, ktoré zavedieme súbežne s rozbehom jeho vlakov," tvrdí Morháčová.

Prečítajte si tiež:RegioJet začal predaj lístkov na rýchliky do Košíc od 9 eur, ZSSK ceny nezverejníČítajte 

Zisk z dlhých vlakov

Podľa Jančuru sú žlté expresy medzi Prahou a Košicami v zisku aj pri cenách od 9 eur a podobne ho čoskoro dosiahnu aj pri linkách z Bratislavy.

Dôvodom, že sa RegioJet tento rok dostal do prevádzkového zisku je nákup ďalších vagónov, takže môže vypravovať dlhšie vlaky. Náklady na jednu jazdu sa tak rozložia na viacerých platiacich cestujúcich.

Rýchliky IC na Slovensku premávajú v komerčnej prevádzke, štát na ne priamo neprispieva dotáciami. ZSSK vlani vytvorila ich prevádzkou stratu 1,7 milióna eur, výrazne menej, ako sa čakalo.

Na nulu by sa mali podľa plánov firmy dostať do dvoch rokov, vyžaduje si to však zvýšenie cien. To si v tvrdej konkurencii, ktorá na trhu od polovice decembra nastane, možno ťažko predstaviť.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Česká cenová vojna vlakov sa pred Vianocami predĺži do KošícČítajte 

Kto vydrží a kto zarobí

Vyťaženosť štátnych IC–vlakov sa vlani dostala na 70 percent. Koľko to bude po zavedení bezplatného cestovania pre deti, študentov a dôchodcov v bežných rýchlikoch, si železničiari netrúfajú odhadnúť.

Mnohí študenti radšej ušetria a presadnú do pre nich bezplatného dotovaného rýchlika. Na druhej strane si platiaci cestujúci radšej priplatia za InterCity, ako by sa tlačili v prepchatých starých vagónoch.

Pre jazdu na hlavnej slovenskej trati si od rakúskej lízingovej spoločnosti European Loco Lease prenajal lokomotívy Siemens Vectron. Tri štvorsystémové elektrické rušne s výkonom 6400 kilowattov sú najmodernejšie, aké sa v Európe používajú.

Vyrábajú sa od roku 2010 a môžu dosiahnuť najvyššiu traťovú rýchlosť 200 kilometrov za hodinu. Dokážu na ňu zrýchliť za 30 sekúnd. RegioJet začal Vectrony používať najprv tento mesiac v Česku, od polovice decembra prejdú na Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz na ťahanie svojich vlakov využíval elektrické lokomotívy Škoda radu 162 zvané Pershing, ktoré ťahajú vlaky aj na Slovensku. Tie však môžu dosahovať iba rýchlosť 140 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 835
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 364
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 811
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 348
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 132
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 878
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 367
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 977
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 054
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 73 188
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 254
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 690
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 457
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 570
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 166
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 662
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ursula von der Leyenová.

Očakáva sa, že lídri EÚ vyhlásia novú európsku dohodu o konkurencieschopnosti.


TASR
Ilustračné foto.

Predaj vozidiel Hyundai v Európe v prvých troch mesiacoch stúpol o 1,3 percenta.


TASR
Ilustračné foto.

Doposiaľ táto oblasť zdanená nebola.


SITA
Ilustračné foto.

Vývoz klesol menej ako dovoz.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 054
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 73 188
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 254
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 690
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 457
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 570
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 166
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 662
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu