Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME
BRATISLAVA. Na kritiku Bruselu narazil štát, keď pred rokmi vybral overovateľa platieb mýta cez palivové karty, firmu Fleetpay, pretože ju vybral bez súťaže.
Kritiku opozície si vyslúžil aj teraz, keď už po dohode s Európskou komisiou v tendri vybral jej nástupcu – firmu Paywell.
Jej konečným majiteľom je totiž spoločnosť Evock Limited, ktorá sídli na Cypre, denník SME o tom informoval pred niekoľkými dňami.
Už vtedy neoficiálne zdroje naznačovali, že táto cyperská firma má blízko k skupine J&T.
V tej istej budove
- Štát predpokladal, že víťaz veľkej zákazky zarobí najviac 135 miliónov eur za predpokladu, že si nebude pýtať viac než sedempercentnú províziu z mýta plateného palivovými kartami.
- Víťazná firma Paywell ponúkla 6,75 %, ale dodatočne sa percento jej provízie znížilo na 6,15 %.
- Majiteľom Paywellu je firma Cromwell, ktorú vlastní SVK Distribution, tú Evock Limited so sídlom na Cypre.
Na prepojenie cyperskej firmy Evock Limited a finančnej skupiny v pondelok upozornilo aj KDH.
„Sídli v tej istej budove, na tom istom poschodí a v kancelárii ako viaceré firmy zo skupiny J&T,“ vyhlásila podľa agentúry SITA opozičná strana.
J&T na to reagovala, že Paywell nevlastní, a preto sa k veci nebude vyjadrovať.
V štruktúrach majiteľov Paywellu figuruje aj meno Petra Suchardu, ktorý kedysi pôsobil v Poštovej banke.
Vtedy sa k nej hlásil podnikateľ Mário Hoffmann, predal ju skupine J&T.
Práve Sucharda sa v pondelok podvečer prihlásil k vlastníctvu všetkých firiem, ktoré sa spomínajú v prípade tohto tendra.
Výšku provízie znížili
Spoločnosť Paywell dostane za to, že bude overovať platby mýta, ktoré platia kamionisti cez palivové karty, asi osem miliónov eur každý rok. Spolu má zinkasovať vyše 100 miliónov eur.
Hoci sprostredkovateľa na overovanie platieb mýta vybrala Národná diaľničná spoločnosť po kritike Bruselu v tendri, veľké úspory jej výber štátu neprinesie.
Kým Fleetpay mal podľa Bruselu zarobiť za 13 rokov 140 miliónov eur, firma Paywell, ktorá bola založená len deň pred termínom podania prihlášky do tendra, nesmie dostať viac než 135 miliónov eur.
Vyplýva to z vestníka verejného obstarávania a z percent, ktoré si prostredník odlieva z mýta ako odmenu.
Predchodca Paywellu mal dostávať aj províziu vo výške sedem percent z mýta. To bol aj limit, ktorý na výšku provízie stanovil štát v tendri.
Paywell sa do tejto súťaže prihlásil s ponukou 6,75-percentnej provízie. Jeho konkurent Kedros bol vraj drahší, ale nevedno, aké percento medzi 6,75 percenta a siedmimi percentami pýtal.
Hoci Národná diaľničná spoločnosť akceptovala pri výbere Paywellu ako víťaza ním navrhovanú províziu 6,75 percenta, tesne po uzavretí zmluvy s ním znížila províziu na 6,15 percenta.
Mali by to vysvetliť
KDH tento tender spochybňuje, tvrdí, že je predražený a nesie známky korupcie. KDH chce, aby minister dopravy Ján Počiatek a šéf diaľničiarov Milan Gajdoš tender vysvetlili do konca tohto týždňa v parlamente.
Diaľničiari si však za tendrom stoja. Upozorňujú, že majiteľom Paywellu je firma Cromwell, ktorá je známa na trhu doručovania pošty.
Majiteľom Cromwellu je spoločnosť SVK Distribution, ktorej materská firma Evock Limited sídli na Cypre.
„Mali sme záujem vstúpiť do platobných systémov, ktoré sú logickým pokračovaním biznisu,“ reagoval Sucharda z Cromwellu.
Je presvedčený o tom, že firma je schopná poskytnúť Národnej diaľničnej spoločnosti služby na vysokej a profesionálnej úrovni.
Európska komisia na otázky SME k tomuto tendru reagovala, že ak bude mať o tendri pochybnosti, preskúma ho.