BRATISLAVA. Štyridsať vagónov, ktoré České dráhy zapožičali slovenským železničiarom, aby zvládli bezplatné cestovanie dôchodcov a študentov, nepatria medzi žiadne reprezentatívne kusy.
Portál idnes.cz ich označil za to najhoršie, čím vôbec český dopravca disponuje.
„Dráhy poslali na Slovensko svoje najstaršie osobné vozy kategórie B a Bdt. Ide o najhoršie vozy, ktoré České dráhy vo svojej flotile majú,“ napísal portál.
Slovensko pritom za použitie vagónov platí. Za každý deň prenájmu získajú České dráhy 6000 eur.
Okrem toho si Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) požičala ešte päť starých, dieselových rušňov s dennou sadzbou 1200 eur.
Zmluva platí do konca roka alebo dovtedy, kým slovenský dopravca nevyčerpá limit 413-tisíc eur.
Relikt socializmu
České dráhy odmietajú, že by požičané vozne patrili k tým najstarším. „Vo vozovom parku máme aj vozne zo 70. rokov, takže v žiadnom prípade nejde o najstaršie vozy,“ tvrdí hovorca firmy Petr Šťáhlavský.
Požičané vozne boli podľa informácií, ktoré nedávno poskytla ZSSK, nasadené do prevádzky ešte v počas Husákovho režimu.
Vozy typu B – charakteristické koženkovými sedačkami – vyrobili v rokoch 1981 až 1983 v NDR. Vozy Bdt. zase pochádzajú z rokov 1986 až 1987 a dodala ich vagónka Studénka neďaleko Ostravy.
České dráhy tvrdia, že všetky prenajaté vozne doteraz využívajú. „V prípade oboch typov ide o bežné vozy, ktoré využívame pravidelne v osobných i rýchlikových spojoch. V prevádzke máme niekoľko stoviek týchto vagónov,“ dodáva Šťáhlavský.
Časť z požičaných vozňov má navyše podľa neho vynovený interiér – koženkový poťah nahradil textil. „V tejto kategórii vozňov ide teda o to najlepšie, čo máme,“ tvrdí.
Nedôstojné vozne?
Faktom však je, že České dráhy zároveň vlani oznámili, že minimálne východonemeckých vozňov sa chcú do niekoľkých rokov zbaviť. Bývalý generálny riaditeľ firmy Dalibor Zelený ich dokonca označil za „nedôstojné pre 21. storočie“.
„Či sa podarí tieto vozne odstaviť, bude záležať na rýchlosti modernizácie, od nákupu nových vozňov i od objednaného rozsahu dopravy,“ hovorí Šťáhlavský.
ZSSK tvrdí, že požičané vozne i rušne potrebuje len do zálohy. „Budeme pridávať nové spoje. Potrebujeme posilniť naše rezervy,“ vysvetľuje hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.
Časť českých vozňov však už slovenský dopravca stihol v uplynulých dňoch nasadiť i do bežnej prevádzky.
Morháčová zároveň pripúšťa možnosť, že by súčasný krátkodobý prenájom mohol pokračovať. „Zmluva platí do konca roku. Ak bude treba, vzťah sa predĺži, všetko závisí od vyhodnotenia situácie,“ uvádza hovorkyňa.