Študenti a dôchodcovia vnímajú, že ich bezplatné cestovanie vlakom nie je tak úplne zadarmo.
SLIAČ. Malá železničná stanica Sliač – kúpele je pred poludním takmer prázdna. Dvadsaťročný vysokoškolák Matúš Krnáč zo Sliača stojí na nástupišti a čaká na vlak do Banskej Bystrice.
Hovorí, že sa ide zaregistrovať na bezplatnú prepravu do krajského mesta. V Sliači by musel vypísať formulár a čakať, lebo nemajú potrebný systém (KVC).
V Banskej Bystrici ho zaregistrujú a preukaz mu urobia na počkanie.
Cesta do Žiliny, kde študuje a späť vlakom so študentskou zľavou ho doteraz vyšla na takmer šesť eur. Od pondelku nebude platiť nič, napriek tomu si myslí, že to nebol až taký dobrý nápad, ako to vyzerá.
„Subjektívne môžem vnímať cestovanie zadarmo dobre, ale objektívne viem, že vláda odniekiaľ tie peniaze musí zobrať. V konečnom dôsledku to zaplatia na daniach rodičia,“ uvažuje nad cestovaním zadarmo.
Vysokoškolák tvrdí, že systém „zadarmo“ nie je dobrý v princípe. „Nefunguje to tak ani v obchode. Je to čistý populizmus. Mohli nechať aspoň symbolický poplatok,“ dodáva.
Staršia dôchodkyňa pri okienku je zhovorčivá málo. „Cestujem často, je to dobré,“ hovorí rýchlo a viac ju zaujíma, aby nebola na fotografii.
Rád by som mal bezplatné vlaky i doma, hovorí nemecký študentČítajte
Žiadanky posielajú vlakom
Zamestnankyňa železnice tvrdí, že je záujem o registráciu veľký. Listuje vo vybavených a nevybavených žiadostiach a odhaduje ich na vyše sto. Keď zoberieme do úvahy, že ďalší sa registrovali vo Zvolene alebo v Banskej Bystrici, tak je to na mestečko s približne piatimi tisíckami obyvateľov dosť.
„Študenti a dôchodcovia veľa cestujú. Mladí do škôl, starší k lekárovi a na nákupy. Sliač je medzi dvomi väčšími mestami, pár kilometrov od Bystrice aj Zvolena, záujem je veľký. Okrem toho, vlak do Zvolena bol už aj pred tým lacnejší ako autobus,“ hovorí.
Železničná stanica Sliač-kúpele patrí medzi 65 malých, ktoré nemajú k dispozícii systém KVC. Záujemca o registráciu vyplní nenáročnú žiadanku za minútu a odovzdá ju personálu.
Zo stanice potom žiadanky pošlú vlakom na vybavenie do Banskej Bystrice a odtiaľ opäť vlakom ich vrátia naspäť. Lehotu majú tri dni, ale hotové sú skôr.
Väčšina ľudí má dostatok informácií o registrácii z internetu, vrátane dôchodcov. Ostatní sa pýtajú, čo budú potrebovať.
Pracovníčka na železnici hovorí, že niektorí si mysleli mylne, že za registráciu musia platiť a mali už pripravené aj peniaze. „Niektorí to vnímajú pozitívne, iní zas hovoria, že to nebol dobrý výmysel,“ dodáva.
Vyše sedemdesiatročná pani, cestovala doteraz za 15 centov. „Veď ja by som im tých pár centov dala,“ povedala pri vybavovaní registrácie.
Koľajnice im zostali
Podstatne nespokojnejší boli dvaja muži, ktorí čakali na vlak. Neboli dôchodcovia, ani študenti, navyše pochádzali z Lučenca.
„Je to diskriminácia,“ hovorí chlap z Lučenca. Vysvetľuje, že im vlády postupne rušili vlaky a zostali im len koľajnice.
Mnohí ľudia z okolia Lučenca, Krupiny a iných miest bez železnice nemôžu nulové cestovné využívať, hoci by podľa nariadenia mali naň nárok.
„Vláda mala myslieť aj na nich. Keď im zrušili vlaky, mali by im aspoň čiastočne dotovať autobusy, inak je to nespravodlivé,“ navrhol.
Ľudia sa neobávajú, že sa nedostanú do preplnených vlakov po spustení cestovania zadarmo. Hovoria, že treba počkať do pondelka.
Jediným problémom môžu byť podľa niektorých „sociálne vylúčení“, ktorí v zime budú cestovať vlakmi tam a naspäť, aby sa zohriali.