BRATISLAVA. Politici, ktorí sa tešili na lety v modernom tryskáči, si musia nechať zájsť chuť. Minister vnútra Robert Kaliňák odkladá plán nahradiť vládne tupolevy lietadlami západnej výroby.
Chýbajú na ne peniaze aj širší súhlas v parlamente. „Pravdepodobne tento nákup neuskutočníme,“ pripúšťa Kaliňák.
Jeho ministerstvo dostalo dve ponuky na obstaranie lietadiel. S prvou prišla talianska vláda, ktorá by rada speňažila svoje trinásť rokov staré lietadlo Airbus A-319CJ.
Druhú ponuku predložila rakúska charterová spoločnosť, ktorá ponúkla stroje Fokker–100, vyrobené v deväťdesiatych rokoch v Holandsku.
Kaliňák predstavil tieto ponuky minulý mesiac na schôdzi bezpečnostného výboru. Niektorí opoziční poslanci však nákup označili za zbytočný luxus.
Minister teraz podľa svojich slov na tieto výhrady prihliadol. „Nákup by presiahol hranice volebného obdobia. Chcel som preto, aby došlo k zhode,“ tvrdí Kaliňák.
Jakovlev v tráve
-
Prepravu našich politikov zabezpečuje ministerstvo vnútra väčšími tupolevmi a menšími jakovlevmi.
-
Vlastné lietadlá prevádzkujú napríklad Francúzsko, Česko či Nemecko. Pobaltské štáty, Poľsko či Maďarsko zase využívajú domáce alebo zahraničné aerolínie.
Jeho úrad má vo svojej flotile dva relatívne nové stroje Tupolev–154M (s rokmi výroby 1989 a 1998). Majú však oproti západným strojom nákladnejšiu prevádzku a prekračujú hlukové a emisné normy.
„Ako jediní v Európe využívame tento typ ako civilné lietadlo,“ tvrdí ministerstvo. Mladší z tupolevov je navyše odstavený a musí prejsť generálnou opravou.
Okrem toho má ministerstvo k dispozícii dva menšie stroje JAK–40, ktoré pochádzajú zo sedemdesiatych rokov.
„Tie majú výhodu akurát v tom, že s nimi môžeme lietať do oblastí, kde nie sú spevnené pristávacie dráhy. Dokážu totiž pristáť dokonca aj v tráve,“ dodáva Kaliňák.