SME

Načo automobilky vyrábajú hybridy, keď ich nikto nekupuje

Smernica EÚ o emisiách oxidu uhličitého po roku 2021 motivuje koncerny investovať do nových modelov, o ktoré je na trhu slabý záujem. (cenník hybridov)

Hybridy majú okrem zásuvky nabíjania batérií aj klasické hrdlo na dopĺňanie benzínu alebo nafty.Hybridy majú okrem zásuvky nabíjania batérií aj klasické hrdlo na dopĺňanie benzínu alebo nafty. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME/Toyota)

Výrobcovia potrebujú vykázať priaznivú spotrebu a emisie, aj keď je pravdepodobné, že v praxi bude výrazne vyššia.

BRATISLAVA. Európske automobilky tento rok začali s nečakanou elektromobilovou ofenzívou.

Plug-in hybridy, autá s elektromotorom i benzínovým motorom, ktorých batérie možno dobíjať zo zásuvky sú hitom automobilových veľtrhov. Novými modelmi sa chvália najznámejšie značky.

Dávajú dôraz na ochranu ovzdušia, či šetrenie prírodných zdrojov? Nastal na trhu prudký nárast dopytu po elektroautách?

Nie, je to len príprava automobiliek na tvrdé smernice EÚ, ktoré budú v budúcnosti platiť, vysvetľuje rakúsky denník Wirtschaftsblatt.

Malé percentá predaja

Elektromobily v Európe v predaji netrhajú rekordy, pokiaľ ich štát nepodporuje veľkými výhodami, ako napríklad v Holandsku alebo Nórsku. Troch najpredávanejších modelov si za prvý polrok zákazníci v celej EÚ odviezli domov iba 16 a pol tisíca.

Aj ak by dopyt zrazu narástol o desiatky percent, v porovnaní s miliónmi áut bežného typu je to stále kvapka v mori. Výrobcom sa stále neoplatí sústrediť vývoj a marketing na tento segment trhu, nedáva to veľký ekonomický zmysel.

Jediným dôvodom môže byť smernica EÚ, ktorá má platiť od roku 2021. Automobilky budú musieť dodržať limit priemerných emisií CO2 v prípade áut, ktoré predajú. V priemere by nemal prekročiť 95 gramov na kilometer a vypočíta sa z ponúkaných novo zaregistrovaných modelov značky.

Automobilky musia mať teda v ponuke aj elektromobily a plug-in hybridy, inak tento limit nie je možné dodržať, píše Wirtschaftsblatt. Bežná tabuľková spotreba hybridov okolo troch litrov benzínu na sto kilometrov znamená menej ako 70 gramov CO2/km, čo je výborná hodnota.

Elektrický medveď

Daimler Benz napríklad predstavil prvý raz takýto pohon v dlhej verzii svojej najdrahšej limuzíny triedy S. Mercedes 500 S Plug-in-Hybrid sa začína predávať od 110-tisíc eur, podľa vybavenia cena stúpa nahor.

Tvorcovia auta sa zamerali oveľa viac na výkon, ako na ekologické parametre. Model zrýchľuje na stovku za 5,3 sekundy, špičkový výkon je vyše 330 kW. Prispieva k nemu trojlitrový vidlicový šesťvalcový benzínový motor s dvoma turbodúchadlami.

Hybridy môžu jazdiť s využitím oboch motorov, keď elektromotor vypomáha spaľovaciemu a znižuje jeho spotrebu, ale aj čisto na elektromotor. Ten má výkon 87 kW a dosiahne s dva a poltonovým Mercedesom najvyššiu rýchlosť 140 kilometrov za hodinu. Inak má auto maximálku na 250 km/h.

Iba s použitím elektromotora prejde tento model S na jedno nabitie iba 30 kilometrov. Cieľom je však nízka spotreba v kombinovanom režime, ktorú vyžaduje smernica EÚ a podľa tabuliek dosahuje 2,8 litra na sto kilometrov. Mercedes má aj modely s menšími spaľovacími motormi a plánuje ponúkať ako plug-in hybridy všetky svoje modely v ostatných triedach.

Konkurencia zníži cenu

Koľko stoja
Ceny niektorých elektromobilov a hybridov v Nemecku
  • BMW i3 od 35 700 eur
  • Tesla S 85 kWh 78 000 eur
  • Ford Focus Electric 40 000 eur
  • Nissan Leaf 29 290 eur
  • VW e-Golf 35 590 eur
  • VW e-UP 25 350 eur
  • Renault Kangoo Z.E. 26 760 eur+batérie
  • Opel Ampera od 38 620
  • Lexus CT 200h od 27 600 eur
  • Toyota Auris od 23 640 eur
  • Toyota Prius od 26 850 eur
  • Mitsubishi Outlander od 39 900
Zdroj: Wirtschaftsblatt.at, webstránky automobiliek

Volkswagen už dlhšie predáva hybridné verzie Volkswagenu Touareg a Porsche Cayenne, ktoré sa vyrábajú v bratislavskom závode, niesú to však plug-in typy, ktoré možno dobíjať zo zásuvky. Tam sa produkuje aj VW e-Up – malý elektromobil, ktorý teraz testuje aj slovenská polícia.

V posledných dňoch však aj Volkswagen oživil ponuku plug-in modelov - po Golfe GTE prišiel aj s novým Passatom vo verzii plug-in hybrid. Oba modely odjazdia na elektrinu 40 kilometrov.

Ford zatiaľ ponúka takýto typ pohonu v USA a zvažuje, či ju priniesť aj do Európy. Pravdepodobne sa tak stane pri predstavení nového modelu Mondeo.

Už dlhšie v Európe predáva svoj plug-in model Opel Ampera koncern General Motors, podobne ako Toyota, Lexus, Mitsubishi, tento rok s predajom začalo aj Audi. Čoskoro má byť plug-in hybrid v BMW X5, plánuje ho predávať Volvo, Peugeot i ďalší.

Deklarovaná spotreba je však často iba teoretická. Záleží na tom, či vodič batérie pravidelne dobíja z externého zdroja a jazdí iba na krátke vzdialenosti na elektromotor, alebo ich dobíja spaľovacím motorom a používa auto skôr na dlhšie jazdy.

Rozšírená ponuka úplných alebo čiastočných elektromobilov na európskom trhu však umožňuje zákazníkom investovať do šetrenia životného prostredia. Väčšia konkurencia zasa stlačí zatiaľ vysoké ceny nižšie a otvorí segment okrem fanúšikov nových technológií a ekológie aj pre bežných vodičov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 266
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 069
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 012
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 665
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 517
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 027
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 290
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 844
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 480
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 381
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 199
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 075
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 844
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 480
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 381
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 199
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 075
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu