Výrobcovia potrebujú vykázať priaznivú spotrebu a emisie, aj keď je pravdepodobné, že v praxi bude výrazne vyššia.
BRATISLAVA. Európske automobilky tento rok začali s nečakanou elektromobilovou ofenzívou.
Plug-in hybridy, autá s elektromotorom i benzínovým motorom, ktorých batérie možno dobíjať zo zásuvky sú hitom automobilových veľtrhov. Novými modelmi sa chvália najznámejšie značky.
Dávajú dôraz na ochranu ovzdušia, či šetrenie prírodných zdrojov? Nastal na trhu prudký nárast dopytu po elektroautách?
Nie, je to len príprava automobiliek na tvrdé smernice EÚ, ktoré budú v budúcnosti platiť, vysvetľuje rakúsky denník Wirtschaftsblatt.
Malé percentá predaja
Elektromobily v Európe v predaji netrhajú rekordy, pokiaľ ich štát nepodporuje veľkými výhodami, ako napríklad v Holandsku alebo Nórsku. Troch najpredávanejších modelov si za prvý polrok zákazníci v celej EÚ odviezli domov iba 16 a pol tisíca.
Aj ak by dopyt zrazu narástol o desiatky percent, v porovnaní s miliónmi áut bežného typu je to stále kvapka v mori. Výrobcom sa stále neoplatí sústrediť vývoj a marketing na tento segment trhu, nedáva to veľký ekonomický zmysel.
Jediným dôvodom môže byť smernica EÚ, ktorá má platiť od roku 2021. Automobilky budú musieť dodržať limit priemerných emisií CO2 v prípade áut, ktoré predajú. V priemere by nemal prekročiť 95 gramov na kilometer a vypočíta sa z ponúkaných novo zaregistrovaných modelov značky.
Automobilky musia mať teda v ponuke aj elektromobily a plug-in hybridy, inak tento limit nie je možné dodržať, píše Wirtschaftsblatt. Bežná tabuľková spotreba hybridov okolo troch litrov benzínu na sto kilometrov znamená menej ako 70 gramov CO2/km, čo je výborná hodnota.
Elektrický medveď
Daimler Benz napríklad predstavil prvý raz takýto pohon v dlhej verzii svojej najdrahšej limuzíny triedy S. Mercedes 500 S Plug-in-Hybrid sa začína predávať od 110-tisíc eur, podľa vybavenia cena stúpa nahor.
Tvorcovia auta sa zamerali oveľa viac na výkon, ako na ekologické parametre. Model zrýchľuje na stovku za 5,3 sekundy, špičkový výkon je vyše 330 kW. Prispieva k nemu trojlitrový vidlicový šesťvalcový benzínový motor s dvoma turbodúchadlami.
Hybridy môžu jazdiť s využitím oboch motorov, keď elektromotor vypomáha spaľovaciemu a znižuje jeho spotrebu, ale aj čisto na elektromotor. Ten má výkon 87 kW a dosiahne s dva a poltonovým Mercedesom najvyššiu rýchlosť 140 kilometrov za hodinu. Inak má auto maximálku na 250 km/h.
Iba s použitím elektromotora prejde tento model S na jedno nabitie iba 30 kilometrov. Cieľom je však nízka spotreba v kombinovanom režime, ktorú vyžaduje smernica EÚ a podľa tabuliek dosahuje 2,8 litra na sto kilometrov. Mercedes má aj modely s menšími spaľovacími motormi a plánuje ponúkať ako plug-in hybridy všetky svoje modely v ostatných triedach.
Konkurencia zníži cenu
- BMW i3 od 35 700 eur
- Tesla S 85 kWh 78 000 eur
- Ford Focus Electric 40 000 eur
- Nissan Leaf 29 290 eur
- VW e-Golf 35 590 eur
- VW e-UP 25 350 eur
- Renault Kangoo Z.E. 26 760 eur+batérie
- Opel Ampera od 38 620
- Lexus CT 200h od 27 600 eur
- Toyota Auris od 23 640 eur
- Toyota Prius od 26 850 eur
- Mitsubishi Outlander od 39 900
Volkswagen už dlhšie predáva hybridné verzie Volkswagenu Touareg a Porsche Cayenne, ktoré sa vyrábajú v bratislavskom závode, niesú to však plug-in typy, ktoré možno dobíjať zo zásuvky. Tam sa produkuje aj VW e-Up – malý elektromobil, ktorý teraz testuje aj slovenská polícia.
V posledných dňoch však aj Volkswagen oživil ponuku plug-in modelov - po Golfe GTE prišiel aj s novým Passatom vo verzii plug-in hybrid. Oba modely odjazdia na elektrinu 40 kilometrov.
Ford zatiaľ ponúka takýto typ pohonu v USA a zvažuje, či ju priniesť aj do Európy. Pravdepodobne sa tak stane pri predstavení nového modelu Mondeo.
Už dlhšie v Európe predáva svoj plug-in model Opel Ampera koncern General Motors, podobne ako Toyota, Lexus, Mitsubishi, tento rok s predajom začalo aj Audi. Čoskoro má byť plug-in hybrid v BMW X5, plánuje ho predávať Volvo, Peugeot i ďalší.
Deklarovaná spotreba je však často iba teoretická. Záleží na tom, či vodič batérie pravidelne dobíja z externého zdroja a jazdí iba na krátke vzdialenosti na elektromotor, alebo ich dobíja spaľovacím motorom a používa auto skôr na dlhšie jazdy.
Rozšírená ponuka úplných alebo čiastočných elektromobilov na európskom trhu však umožňuje zákazníkom investovať do šetrenia životného prostredia. Väčšia konkurencia zasa stlačí zatiaľ vysoké ceny nižšie a otvorí segment okrem fanúšikov nových technológií a ekológie aj pre bežných vodičov.