BRATISLAVA. Bezplatné cestovanie pre deti, študentov a dôchodcov priláka do vlakov nových cestujúcich. Najmä v blízkosti veľkých miest sú pritom mnohé z nich už teraz takmer plné.
Ministerstvo dopravy vyšší záujem očakáva. Do nového grafikonu, ktorý bude platiť od polovice decembra, pridalo najviac vlakov za posledných desať rokov. Má ich byť vyše sto, prezradil hovorca Martin Kóňa.
Hustejšie intervaly
- Bratislava: 12 osobných, 9 regionálnych expresov,
- Trnava: 8 osobných, 9 regionálnych expresov,
- Prešov, 18 osobných,
- Žilina: 10 osobných, 4 regionálne expresy,
- B. Bystrica: 7 osobných a 7 regionálnych expresov,
- Košice: 7 osobných, 4 regionálne expresy,
- Trenčín: 9 osobných, 2 regionálne expresy,
- Nitra: 5 osobných.
⋌Zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko
Rýchliky pribudnú na trati Bratislava – Žilina – Košice, ako aj z Bratislavy juhom Slovenska do Zvolena, či zo Zvolena do Žiliny, celkovo to bude 24 spojov vrátane súkromných expresov.
Regionálne vlaky štát posilní najmä v štyroch husto obývaných oblastiach okolo Bratislavy, Košíc a Prešova, Žiliny a Martina či Banskej Bystrice a Zvolena. „Zámerom je zahustenie spojov najmä počas rannej a popoludňajšej špičky,“ vraví.
Najviac – 18 osobných vlakov pribudne v Prešovskom kraji, v okolí Bratislavy aj s regionálnymi expresmi vyše dvadsať. Najmenej nových spojov štát pridá v Nitrianskom kraji – päť.
Zaujímavé je, že spomedzi liniek okolo hlavného mesta pribudlo najviac na trati súkromného dopravcu RegioJet – tri popoludňajšie vlaky do Dunajskej Stredy. Rannú dopravu opačným smerom nezlepší ani jeden.
Popoludňajší smer na Záhorie posilnia dva zrýchlené spoje, opačne však ostáva všetko po starom. Na trati z Pezinka zasa pribudnú dva ranné vlaky, opačne však nič. Trať do Senca ostala bez zlepšenia, vlaky tam budú v popoludňajšej špičke chodiť naďalej iba raz za hodinu.
Spoľahlivejší režim
Hovorkyňa Železničnej spoločnosti Jana Morháčová očakáva rast denných cestujúcich do škôl aj oživenie turistickej dopravy v krajine. Obnovia sa napríklad regionálne expresy z Banskej Bystrice do Margecian.
V štyroch hlavných uzloch Bratislava, Žilina, Vrútky a Zvolen by mali vlaky premávať v najviac dvojhodinových intervaloch. Na silno vyťaženej trati Bratislava – Trnava majú v špičke jazdiť regionálne rýchliky každých 30 minút. V 15 najdôležitejších prestupných staniciach štátne železnice posilnia nadväznosť prípojov.