PARÍŽ, TEL AVIV. Francúzska tlač má problémy. A to napriek podpore štátu.
Okrem neschopnosti pružne reagovať na digitálnu éru a klesajúce príjmy z inzercie ju ohrozujú aj jej vlastníci.
Často ide o bohatých podnikateľov, ktorých zájmy môžu ovplyvňovať obsah novín, píše sa v správe americkej Niemanovej nadácie pre novinárov.
Citoval z nej britský denník Guardian.
Premlčané problémy
Podľa Niemanovej nadácie vlastnia podiely v hlavných francúzskych novinách silné telekomunikačné spoločnosti.
V Liberátion má od leta najväčší podiel francúzsko-izraelský telekomunikačný magnát Patrick Drahi, do Le Monde zase masívne investoval Xavier Niel, väčšinový vlastník telekomunikačnej spoločnosti Iliad.
Niel je v Le Monde spoločníkom bankára Matthieua Pigassa a Pierra Bergéa, ktorý bol obchodným partnerom Yves Saint Laurenta.
Le Figaro vydáva spoločnosť Socpresse patriaca senátorovi a akcionárovi najväčšieho francúzskeho zbrojárskeho koncernu Sergeovi Dassaultovi.
Keď noviny písali o podozreniach, že senátor si vo voľbách kupoval hlasy, Le Figaro to obišlo mlčaním.
Hlavné francúzske ekonomické noviny Las Echos zase kontroluje Bernard Arnault, jeden z vlastníkov konglomerátu luxusných značiek LVMH.
[content type="avizo-clanok" id="7396241" url-type="sme-article" title="O skupovaní médií na Slovensku"]Prečo chcú finančníci Penty kúpiť SME[/content]
Čiastkové riešenie
Francúzska mediálna scéna ma niekoľko špecifík, ktoré tiež prispievajú k jej problémom. Novinári majú silné odbory, čo komplikuje pružnosť a efektivitu v personálnych otázkach.
Trh podľa Niemanovej nadácie deformovala aj podpora štátu. Vláda každý rok rok v mene podpory plurality do súkromných médií naleje priamu podporu vo výške viac 400 miliónov eur a nepriamo cez daňové úľavy ďalších takmer 800 miliónov eur.
To spôsobilo, že prežívajú aj publikácie, ktoré by bez podpory dávno zanikli. Platí to napríklad pre komunistický denník L'Humanité.
Niemanova nadácia upozorňuje na to, že oveľa lepšie ako tradičnej tlači sa teraz darí investigatívnym webovým projektom.
Jeden z nich, Mediaport, napríklad vytiahol škandál týkajúci sa najbohatšej ženy Francúzska Liliane Bettencourtovej a jej nelegálnej finančnej podpory pre bývalého prezidenta Nicolasa Sarkozyho a ďalších politikov.
Projekt sa po ťažkých začiatkoch dokonca stal ziskovým, lebo dokázal prilákať predplatiteľov.