SME

Penta si ziskom médií kupuje prestíž

Niekto má chuť na banány, niekto na médiá. (Zdroj: SME – Tomáš Benedikovič)

Finančníci z Penty chcú kúpiť SME, ale zatiaľ sa to nestalo. Keby im išlo len o obchod, ani by to neskúšali.

Slovenskí oligarchovia nechápu, že v čase Facebooku
ich vlastníctvo médií pred Gorilou neochráni

Autor:

Konštantín Čikovský

Finančníci z Penty chcú kúpiť SME, ale zatiaľ sa to nestalo. Keby im išlo len o obchod, ani by to neskúšali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kúpa médií firmou Penta nie je obyčajná investícia, ale najmä pokus ovplyvniť pomery síl v slovenskej politike v najširšom zmysle slova.

Sama Penta pred rokom vyhlásila, že chce mať radšej menej firiem, ale s hrubou ziskovosťou (EBITDA) aspoň 20 miliónov eur a veľkým potenciálom rásť. Zatiaľ kúpila dve formálne ziskové vydavateľstvá. Ak by vstúpila aj do Petit Pressu, ktorý vydáva denníky SME, Korzár, Új Szó či regionálne týždenníky MY, aj tak by nikdy nemohla ani snívať, že s nimi dokopy dosiahne ročne zisk aspoň desať miliónov eur.

Pretože predaj novín a inzercie klesá a Penta to nemá ako zastaviť. Rovnako ako v Digital Parku nevymyslia spôsob, ako zarábať na dévedéčkach, takisto nevzkriesia predaj novín. Čitateľov s digitálnym predplatným bude pribúdať určite a možno, že všetka webová inzercia neskončí v Googli a na Facebooku. Ale dokopy to nikdy nebude rýchlo rastúci biznis so zárobkami v desiatkach miliónov eur, na aký je Penta zvyknutá.

Áno, Penta môže prikúpiť aj nejakú televíziu alebo rádio (kúpiť CME skúšala, nevyšlo). Pri určitej veľkosti a odvahe môže zaútočiť na vysoké marže mediálnych agentúr, hoci sa to zatiaľ nikomu na svete nepodarilo. Môže tvrdiť, že tam presunie inzerciu svojich dcérskych spoločností, no tým by vlastne len znížila efektivitu svojich operácií. Dr. Max, Dôvera či Mecom by si už nevyberali najlepšie a najlacnejšie miesto na svoju reklamu, ale pekne korporátne by ju nalievali do sesterských médií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Keďže dôvod, prečo Penta skupuje médiá, nie je biznisový, musí byť najmä mocenský. Penta môže dúfať, že ňou vlastnené médiá budú efektívne, ale v jej rozhodovaní to je druhoradé.

Chce byť autoritou

Penta je už veľmi dlho dosť veľká na to, aby jej záležalo na tom, aké sa v parlamente píšu zákony, aké nariadenia vydávajú ministerstvá, ako fungujú oficiálne nezávislí regulátori, aká aktívna je polícia, na čo a koľko štát míňa alebo kto má prístup k citlivým údajom o ľuďoch a firmách.

Neexistuje jeden zázračný kľúč, ktorým sa dajú všetky tieto zložité procesy dokonale riadiť alebo kontrolovať - nemá ho ani najvplyvnejší občan Slovenska Robert Fico. Všetky tie tisícky ľudí na rôznych úrovniach politiky a riadenia štátu však pri svojich rozhodnutiach vždy pozerajú aj na to, akej autorite svojimi činmi ulahodia a koho by naopak mohli nahnevať. Respektíve, kto by ich za ich rozhodnutie, aktivitu (alebo aj pasivitu) v dôležitej veci mohol odmeniť alebo potrestať.

Za to Penta nemôže, len tomu rozumie a podľa toho sa správa. Napodobňuje to, čo už s úspechom v nejakom čase urobili

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3H2Q na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu