Cena za výstavbu ciest pri metropole Slovenska sa môže vyšplhať na miliardy eur. Štát mal pri výbere poradcu, ktorý zabezpečí, aby sa stavali za reálne ceny, len jediného uchádzača.
BRATISLAVA. O zákazku za vyše 6 miliónov eur mohli na ministerstve dopravy súťažiť poradenské firmy. Víťaz tendra má radiť štátu, ako naplánovať výstavbu obchvatu Bratislavy a jeho spojnice smerom na Dunajskú Stredu.
Tieto cesty sa majú stavať ako PPP projekty. Stavbár si na ne požičia, postaví ich, udržiava a prevádzkuje s tým, že štát mu služby spláca.
Preto sa stavebné náklady, ktoré sa odhadujú na 1,5 miliardy eur, môžu vyšplhať aj na štyri miliardy eur. Poradca má zabezpečiť, aby cena nebola neprimerane vysoká.
Štát poveril touto úlohou konzorcium vedené spoločnosťou PwC. Nik iný sa o 6miliónový tender neodhodlal zabojovať až tak, že by sa s cenou v obálke dostavil pred štátnu komisiu.
Poradia top firmy sveta
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček by bol radšej, keby sa prihlásili aspoň dvaja hráči, a štát by tak mal úplnú istotu, že získal najlepšiu cenu. Je však spokojný aj s týmto výsledkom.
„Máme veľmi dobré konzorcium tvorené z absolútnych top firiem sveta. Nie sú to žiadni nováčikovia, sú to spoločnosti, ktoré majú za sebou úspešné projekty,“ zhodnotil nový poradenský tím.
Spoločnosť PwC, ktorá vedie konzorcium, radila štátu aj pri historických PPP projektoch na Slovensku. Vtedy prvá vláda Roberta Fica naprojektovala 150 kilometrov súkromných ciest spolu asi za 20 miliárd eur. Postavilo sa z nich však iba 50 kilometrov, zvyšné úseky zrušila vláda Ivety Radičovej s tým, že boli predražené.
Iba jedna referencia od nás
Spoločnosť PwC sa neoficiálne spomínala ako favorit už začiatkom súťaže. V nej použila iba jednu zo svojich tunajších skúseností ako referenciu, a to rýchlocestu od Nitry na Tekovské Nemce. Pri pohľade na súťažné podmienky sa zdalo, že úspešný záujemca by mal mať skúsenosti zo všetkých troch tunajších projektov.
PwC sa v tendri pochválila aj projektmi zo zahraničia, napríklad z Holandska či Škótska.
Nové diaľnice, ktoré bude strážiť, sa majú začať stavať v roku 2015. Spolu to bude 60 kilometrov ciest.
Konečná cena za poradenstvo sa ešte len naráta podľa hodín. Nesmie však prekročiť 6,1 milióna eur.