Firma, ktorá štátu radila, postráži aj ceny nových diaľnic.
BRATISLAVA. Šesťdesiat kilometrov novej štvorprúdovky okolo Bratislavy a smerom na Dunajskú Stredu má reálnejšiu podobu.
Ministerstvo dopravy už totiž vybralo poradcu, ktorý mu s týmito diaľnicami pomôže.
Upozorňovať napríklad na prípadné predraženie diaľnic bude v úlohe poradcu konzorcium vedené spoločnosťou PricewaterhouseCoopers Slovensko (PwC). Za poradenstvo sa mu chystá štát vyplatiť 6,1 milióna eur.
Tieto diaľnice sa budú stavať v špeciálnom, takzvanom PPP režime. Znamená to, že štát vyberie stavbára, ktorý na diaľnice zoženie úvery, postaví ich a niekoľko rokov ich bude prevádzkovať. Štát mu bude služby splácať.
Len stavebné náklady na tieto diaľnice sa odhadujú na 1,5 miliardy eur. Po zarátaní úrokov či prevádzky a údržby sa môže cena dostať napríklad aj na štyri miliardy eur.
Bola sama v súťaži?
- 1. balík PPP projektov: 75 km na D1 medzi Martinom a Prešovom. Stavba a prevádzka mali vyjsť na 9,1 mld. eur za 30 rokov.
- 2. balík PPP: 50 km R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice za vyše 3 mld. eur.
- 3. balík PPP: asi 30 km diaľnice D1 pri Žiline. Mali vyjsť na 8,5 mld. eur.
- 1. a 3. balík zrušila Radičovej vláda, 2. balík je hotový.
- Nový balík PPP má tvoriť obchvat Bratislavy D4 a R7.
Spoločnosť PwC sa k výsledku tendra nevyjadrila s dôvetkom, že nekomentuje klientske záležitosti.
Patrila však medzi poradcov štátu aj vtedy, keď prvá vláda Roberta Fica naplánovala výstavbu asi 150 kilometrov diaľnic cez PPP projekty.
Z nich sa postavilo iba 50 kilometrov ciest medzi Nitrou smerom na Banskú Bystricu.
Zvyšné úseky označila vláda Ivety Radičovej za predražené a projekty zrušila. Po zrátaní totiž vyšlo, že za všetky PPP daňoví poplatníci môžu zaplatiť aj 20 miliárd eur.