BRATISLAVA. Stavbár si zoženie peniaze, postaví diaľnicu, istý čas ju prevádzkuje a štát mu jej výstavbu aj prevádzku postupne spláca. Tak fungujú PPP projekty, s ktorými máme z minulosti aj zlé skúsenosti.
Keď sa do nich kedysi pustil vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), z troch projektov, ktoré mali vyjsť na 20 miliárd eur, sa ukončil iba jeden, rýchlostná cesta od Nitry na Banskú Bystricu.
Ďalšie dva PPP projekty zrušila nastupujúca vláda Ivety Radičovej s odôvodnením, že sú predražené.
Teraz sa vláda Roberta Fica chystá rozbehnúť nové PPP projekty. Má ísť o obchvat Bratislavy stavbou ciest D4 a R7 na Dunajskú Stredu.
- 1. balík PPP projektov: 75 km na D1 medzi Martinom a Prešovom. Stavba a prevádzka mali vyjsť na 9,1 mld. eur za 30 rokov.
- 2. balík PPP: 50 km R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice za vyše 3 mld. eur.
- 3. balík PPP: asi 30 km diaľnice D1 pri Žiline. Mali vyjsť na 8,5 mld. eur.
- 1. a 3. balík zrušila Radičovej vláda, 2. balík je hotový.
- Nový balík PPP má tvoriť obchvat Bratislavy D4 a R7.
Možno zostal len jeden
Je už tesne pred výberom konzorcia, ktoré bude ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi radiť, aby to s cenou nedopadlo zle. Za rady je štát ochotný dať 6,1 milióna eur.
„Predpokladáme, že súťaž v polovici septembra ukončíme,“ povedal štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček.
Informácie o tom, z koľkých cenových ponúk poradenských firiem bude vyberať, odmietol upresniť s tým, že tender ešte prebieha.