VIEDEŇ. Hospodársky zväz Rakúskej ľudovej strany (ÖVP) chce urýchliť predĺženie legendárnej Transsibírskej železnice.
Rakúsky denník Die Presse v piatok uviedol, že manažéri železníc už roky diskutujú o predĺžení trasy z ruského Vladivostoku do Viedne.
K európskym zákazníkom by sa mali rýchlejšie dostávať technologické výrobky i náhradné súčiastky na autá. Po mori trvá ich doprava okolo 30 dní, po železnici by sa podľa štúdií dopravovali o polovicu rýchlejšie.
Vojna nie je problémom
Riaditeľ Viedenského hospodárskeho zväzu ÖVP Alexander Biach uviedol, že Viedeň ako cieľová stanica trasy je zaujímavá tým, že je dôležitou železničnou križovatkou dopravných ciest.
"Ázijskí obchodní partneri majú samozrejme záujem, aby získali prístup k tomuto uzlu. A to je šanca pre Viedeň", dodal riaditeľ.
Biach nevidí ako prekážku ani súčasný konflikt na východnej Ukrajine, trať pokladá za šancu na urovnanie konfliktu.
Za deväť miliárd eur
V októbri pôjde rakúska hospodárska delegácia do Moskvy a bude diskutovať aj o predĺžení širokorozchodnej trate z Košíc do Viedne.
Základná dohoda medzi Ruskom, Ukrajinou, Slovenskom a Rakúskom už existuje.
Náklady na vybudovanie odhadujú na 9 miliárd eur. Podiel Rakúska na investícii ešte nie je jasný. Biach uviedol, že súpravy z Vladivostoku do Viedne by mohli začať premávať do 15 rokov.
V Rakúsku by uskutočnením projektu podľa prvej štúdie vzniklo 3400 pracovných miest. Okrem iného chcú Rakúske spolkové železnice vybudovať aj veľké prekladisko.