BRATISLAVA. Čitateľke Zdenke z Bratislavy spadlo počas nákupu na zem polkilogramové balenie tvarohu. Obchod jej ho dal zaplatiť, aj keď si nepoškodený zvyšok výrobku neodniesla domov.
Podobnú skúsenosť mala v minulosti aj s nákupom vo večierke, kde nechtiac rozbila minerálku. Rozliala sa a musela ju zaplatiť.
Hoci Zdenkina skúsenosť potvrdzuje, že si rozbitý tovar obchody účtujú, reťazce tvrdia, že za neúmyselné poškodenie peniaze nepýtajú.
„Za normálnych okolností neúmyselné poškodenie tovaru nedávame zákazníkom uhradiť,“ tvrdí hovorca Tesca Tomáš Ferenčák. Podobne reagovali aj ostatné obchody.
Výnimkou môžu byť prípady, keď spotrebiteľ tovar poškodil úmyselne. Náhradu škody by mohli obchody požadovať aj od výtržníkov alebo opitých zákazníkov.
„Ak príde zákazník do predajne s úmyslom poškodzovať tovar, napríklad prepichnúť jogurtové viečka či konzumovať potraviny v predajni bez platenia, a prichytíme ho pri čine, žiadame náhradu škody alebo voláme políciu,“ povedal predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár.
Môžu si to odpísať
Legislatíva na prípady poškodenia potravín nemyslí, podľa riaditeľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Jozefa Bíreša ich neupravuje. „Väčšinou si pravidlá stanovuje obchod,“ vraví Bíreš.
Obchody s takýmito prípadmi rátajú. Na poškodený tovar si vyhradzujú peniaze.
„Máme odpisy, ktoré sa na to využívajú. Od zákazníka potom zaplatenie nevyžadujeme,“ tvrdí Peter Seidner, zodpovedný za prevádzku obchodov Terno, Moja Samoška a Hypernova.
Hovorca reťazca Kaufland Martin Gärtner vraví, že zákazníci často sami informujú personál, že nedopatrením poškodili nejaký tovar.