Najpredávanejšie pivá sveta si úctu fajnšmekrov nezískali. Na špicu ich dostala veľkosť ich trhu.
BRATISLAVA. Svet sa mení a chute sa posúvajú. Otázka, ktorého piva sa na svete vypije najviac, býva témou mnohých posedení nad zlatistým mokom.
Odpoveď je prekvapujúca - na svete sa najviac vypije čínskeho piva. Napokon, Číňania vlani vypili dvakrát viac piva ako Američania.
Značka Snow, ktorú v Číne spoločne produkuje koncern SAB Miller spolu s miestnou firmou China Resources (Čínske zdroje), bola vlani podľa agentúry Bloomberg najobľúbenejšou medzi pivármi na svete.
Vypilo sa jej vyše sto miliónov hektolitrov.
Iba pre Číňanov
Pivo sa predáva výlučne v Číne. Európanom a Američanom by podľa CNN príliš nechutilo. Ide o typické slabé čínske pivo mdlej chuti, v regióne sú však naň zvyknutí.
Aj na druhé miesto sa už vlani dostali Číňania. Tsingtao je tradičná značka piva plzenského typu, založená Nemcami a Britmi v roku 1903 známa aj inde vo svete. Od začiatku sedemdesiatych rokov sa vyváža i do USA.
Na tretie miesto klesol americký Bud Light, slabší brat štvrtého Budweiseru. Európanom Bud Light pripomína jablkový džús zriedený so sódou, v USA je však populárny. Vlani sa ho vypila zhruba polovica oproti čínskemu Snowu.
Obe značky patria pod belgický koncern Anheuser Busch InBev. Ten má svoje želiezko aj na piatom mieste. Pivo Skol sa v USA predáva málo, je skôr populárne v Brazílii alebo Hong Kongu.
Nasleduje ďalšia čínska značka Yanjing z hlavného mesta Pekingu. Na svojej fľaši uvádza, že je to „oficiálne štátne pivo Číny“.
Jediný Európan
Až po nej nasleduje globálny Heineken rovnomenného holandského koncernu.
Značka vznikla pred 150 rokmi a produkuje sa po celom svete. Okrem nej majú Holanďania desiatky lokálnych značiek, celkovo sú tretí najväčší výrobca piva na svete.
Štvrtá čínska značka v prvej desiatke je Harbin – pivovar z mesta na severovýchode Číny pri hraniciach s Ruskom, známeho svojím festivalom sôch z ľadu.
Tiež patrí skupine Anheuser Busch InBev, rovnako ako deviatka v rebríčku – brazílska značka piva Brahma. Jeho história siaha do roku 1888, čo je mimo európskeho kontinentu rarita.
Na desiatu priečku sa dostal kanadský Coors Light s podstatne kratšou históriou – začal sa vyrábať iba v roku 1978. V USA ho distribuujú od roku 1991.
Ľahké pivo nepožíva veľkú úctu fajnšmekrov. Napokon, takmer všetky pivá v tomto zozname si podľa CNN od rebríčka Beeradvocate vyslúžili prívlastok „nechutné“.